مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

یاران آخرالزمانی منجی در غربال سخت زمانه

۳۳-۱

 

در میان کتب روایی که احادیث مربوط به حضرت مهدی (علیه السلام) را جمع آوری کرده اند، روایتی به چشم می خورد که درباره گزینش یاران امام زمان (علیه السلام) می باشد. بر اساس این روایت ایشان با نهر آبی امتحان می شوند. با توجه به این روایت به نظر می رسد که گروهی از یاران حضرت به دلیل آن که مشقات و سختی های همراهی با ایشان را تاب نمی آورند، از امام خویش جدا می شوند.

یکی از راه های آزمایش، ممنوعیت های موسمی است. راحت طلبی و عدم تحمل فشارها و سختی های موسمی و موقتی با سلحشوری سازگاری ندارد.[۱] بر اساس آیات قرآن یاران طالوت قبل از نبرد با دشمن از مراحل مختلف گزینش گذشتند و فقط کسانی در رکاب رهبرشان باقی ماندند که در امتحان ها سربلند شدند.

یکی از این مراحل تحمل تشنگی و سیراب نکردن خود با آب نهر بود. طبق روایات اصحاب مهدی (علیه السلام) هم مانند ایشان با تشنگی آزموده می شوند. امام صادق(علیه السلام) فرمود:

خداوند اصحاب موسی (علیه السلام) را به وسیله نهر آبی امتحان کرد چنان که خدا فرمود: «إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَر[۲]» اصحاب قائم همچنین امتحان خواهند شد.[۳]

 

داستان یاران طالوت

پس از حضرت موسی ستمگری پیدا شد که مردم را از خانه و سرزمین و فرزندانشان جدا می کرد. مردم مظلوم نزد پیامبرشان رفتند و از او تقاضا کردند برایشان فرمانده نظامی انتخاب کند تا در برابر آن ستمگر بایستند.

پیامبرشان فرمود: احتمال نمی دهید اگر جهاد برای شما مقرر شد جهاد نکنید؟

گفتند: هرگز. ولی همین که به ایشان دستور جنگ داده شد جز اندکی همگی سرپیچی کردند. در این امتحان مکتبی بیشتر افراد مردود شدند. حتی اقلیتی که جهاد را پذیرفتند در رهبری فرمانده تردید کردند. یعنی همین که پیامبرشان فرد لایقی( طالوت) را از طرف خداوند متعال به فرماندهی برگزید. گفتند: چون ثروت ما بیشتر است خودمان به فرماندهی سزاوارتریم. جمعی با این که نشانه های لیاقت طالوت را دیدند سرپیچی کردند این نیز به نوعی امتحان دوم بود.

گروه دیگری که به ظاهر وفادار بودند به سوی جبهه حرکت کردند. رهبرشان فرمود:

در طول مسیر، خداوند متعال شما را به نهر آبی آزمایش می کند. سعی کنید از آن ننوشید. هر که از آن بنوشد از ما نیست. فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنى‏.[۴] البته اجازه دارید که با دست لبی تر کنید ولی خود را سیراب نکنید.

این گروه وفادار نیز همین که به آب رسیدند نتوانستند خود را حفظ کنند و کاملا خود را سیراب کردند. این امتحان سوم بود و در این امتحان هم گروهی مردود شدند.

گروهی نیز از این سه مرحله گذشتند و وقتی در مقابل دشمن قرار گرفتند. گفتند ما حریف دشمن نیستیم.

لَا طَاقَهَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَ جُنُودِهِ‏[۵] و در این میان تعداد کمی باقی ماندند که این شعار را سر دادند. کَم مِّن فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهَ بِإِذْنِ اللَّهِ[۶]. [۷]

امام باقر(علیه السلام) می فرماید: افرادی که تا آخر کار به طالوت وفادار ماندند، سیصدو سیزده نفر بودند.[۸]

 

پی نوشت:

[۱] پرتویی از آیه های مهدوی، محسن قرائتی، به کوشش حسن ملائی، ص ۶۶

[۲] بقره، ۲۴۹

[۳] الغیبه (للطوسی)/ کتاب الغیبه للحجه النص ۴۷۲ و بحار الأنوار (ط – بیروت) ج‏۵۲ ۳۳۲

[۴] بقره، ۲۴۹

[۵] همان

[۶] همانا چه بسیار گروه‏هاى کوچکى که به فرمان خدا، بر گروه‏هاى عظیمى پیروز شدند!

[۷] جهت نما. چهل پرسش و پاسخ مهدوی. محسن قرائتی. به کوشش سید مجتبی معنوی. صص ۳۴ و ۳۵

[۸] نورالثقلین، ج۱، ص ۲۵۱

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.