مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

دعای فرج را نخوانید چون کفر است؟!(شبهه و جواب آن)

دعای فرج را نخوانید-کفر است(شبهه و جواب آن)

شبهه:اگر به معنای بخش دوم این دعا توجه شود خواندن آن خلاف احتیاط است آنجا که گوید :
« یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ »
یعنی ای محمد و ای علی مرا کفایت کنید که شما دو بزرگوار مرا کافی هستید .حال پرسش این است که کافی هستید یعنی چه ؟ یعنی دیگر نیازی معاذا بالله به خدا هم نیست؟ این که کفر می شود…

این مسئله به صورت سؤالی دقیقتر برای علمی مطرح کردن بحث آورده میشود:
سوال:در برخی از تفاسیر در تفسیر آیه «ألیس الله بکافٍ عبدَه» (زمر ۳۶) آمده است: إنما الکافی هو اللّه دون سواه حیث الکفایه تعنى تمام الربوبیه ولایه «وَ کَفى‏ بِاللَّهِ وَکِیلًا» (۴: ۴۵) و علماً «وَ کَفى‏ بِاللَّهِ عَلِیماً» (۷۰) و وکاله «وَ کَفى‏ بِاللَّهِ وَکِیلًا» (۸۱) و آیات دیگری که کفایت تنها به خدا نسبت داده شده است. و طبق این آیات، که لفظ «کافی» تنها به خدا نسبت داده شده، دعاهایی که در آنها کفایت را از غیر خدا می‌خواهیم درست نیستند و برخلاف قرآن است؛ مانند «یا محمد یا علی اکفیانی فإنکما کافیای». آیا این برداشت صحیح است و این دعاها با قرآن مخالفت دارند؟

پاسخ اجمالی:
هرچند آیاتی مانند «أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ» دل انسان مؤمن به خدا را به راستى آرامش می‌دهد، و تنها خدای مهربان را گشاینده گره‌ها و برطرف ‌کننده غم‌ها می‌داند، اما آدمی چاره‌اى ندارد که در امور خود توسل به اسباب و وسائط فیض الهی نماید و این توسل از راه‌ها و الفاظ مختلفی نمود پیدا می‌کند که در روایات بیان شده است؛ مانند لفظ «إکفیانی» و وقتی چنین عقیده‌ای همراه با این بود که همه چیز به دست قدرت الهی و اذن او است، در این هنگام الطاف نهان و آشکار خداوند، و ضمانت خداوندى براى کفایت نمودن همه امور بنده‌اش را مشاهده خواهد کرد. چنان‌چه در قرآن کریم می‌خوانیم: «وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی‏ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب»؛ آنها که کافر شدند می‌گویند: تو پیامبر نیستى! بگو: کافى است که خداوند، و کسى که علم کتاب (و آگاهى بر قرآن) نزد او است، میان من و شما گواه باشند!. همان‌طور که دیده می‌شود، لفظ «کفی» به الله و «من عنده علم الکتاب» نسبت داده شده است؛ و طبق روایات، «من عنده علم الکتاب» پیامبران و ائمه اطهار(ع) هستند
بنابر این، برداشت یاد شده از آیات اگر به معنای رد دعاهایی باشد که با الفاظ «اکفیانی» از معصومان(ع) چیزی خواسته می‌شود، مورد تأیید نیست.

پاسخ تفصیلی را در سایت اسلام کوئست بخوانید

اشتراک گذاری
4 دیدگاه ها
  1. ناشناس می گوید

    اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

    1. جواد رحیمی می گوید

      لینک کجا رو>اسلام کوئیست؟

  2. افزایش فالوور اینستاگرام می گوید

    اقا خیلی وبسایتتون عالیه

  3. علی می گوید

    اقا اونجا تو قرآن در مورد شهادت و شاهد بودن فرموده من عنده علم الکتاب هم میتونن شهادت بدن ربطی به کفایت آنها در همه ی امور نداره که

    اما در دعا با طور مطلق گفته انکما کافیان

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.