مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

ولایت فقیه از منظر امام خمینی

۳۶-۱

ولایت فقیه از منظر امام خمینی
از نظر امام خمینی ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آنها موجب تصدیق می شود، و چندان به برهان احتیاج ندارد. ایشان معتقد است اینکه امروزه ولایت فقیه احتیاج به استدلال پیدا کرده است، علتش اوضاع اجتماعی مسلمانان عموما و حوزه های علمیه خصوصا می باشد. و نقش استعمار را در این دو مورد بسیار تاثیر گذار می دانند.(۱)
اولین بار امام این موضوع را در سال ۱۳۲۲ در کتاب کشف اسرار که در رد شبهات کتاب اسرار هزار ساله حکمی زاده نوشته بود، مطرح می کنند. ایشان در این کتاب برای اثبات ولایت فقیه به چهار روایت استناد می کنند.
اندیشه ولایت فقیه امام را پس از کتاب کشف اسرار، در کتاب الرسائل که حاصل تدریس ایشان در سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ می باشد، پیدا کرد.
امام در زمانی که در ترکیه تبعید بودند در سال ۱۳۴۳ به منظور اعلام فتاوای فقهی در احکام مختلف نوشته کتاب تحریر الوسیله را نوشته اند. ایشان در این کتاب تمام اختیارات حکومتی که پیامبر(ص) دارا بودند به جز جهاد ابتدایی، را برای فقیه عادل، عالم و آشنا به سیاست را ثابت می دانند.(۲)
در ادامه امام در کتاب البیع خود برای اولین بار لفظ ولایت مطلقه را ذکر می کنند و ادله عقلی و نقلی برای اثبات مدعای خود اقامه می کنند.
رهبر کبیر انقلاب اسلامی در ایامی که در نجف اقامت داشتند در سیزده جلسه در درس خارج فقه خود موضوع ولایت فقیه را تشریح کردند که در حال حاضر در کتاب ولایت فقیه نگاشته شده است.
برای اطلاع بیشتر از نظرات امام می توانیم به کتاب صحیفه امام که مجموع سخنرانی ایشان را گردآوری کرده مراجعه کنید.
۱.ولایت فقیه، ص ۱۰- ۳.
۲.تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۴۲۸.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.