مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

ولایت فقیه از دیدگاه علمای معاصر

۳۵-۱

ولایت فقیه از دیدگاه علمای معاصر
میرزا حسین نائینی(۱۳۵۵ – ۱۲۷۶ ق)
آیه الله نائینی از جمله قائلان به ولایت فقیه، آن هم در سطحی گسترده است، اما چون در زمان خودش تحقق آن را غیر مقدور می داند، از باب قاعده«هر چیزی که تمامش انجام نگیرد به کل ترک نشود» نظریه سلطنت مشروطه با نظارت فقها را به جای سلطنت جائر مطلق می پذیرد.
نظریه ولایت فقیه مرحوم نائینی در کتابهایش کمی با اضطراب همراه است. لذا عده ای در ولایت از نظر ایشان به معنای اداره کشور تردید کرده اند. اما با تحقیق بیشتر در نظریات ایشان و نیز عصری که ایشان در آن زندگی می کردند می توان فهمید که معتقد به نیابت فقها از امام معصوم در زعامت کشور می باشد و لکن اعمال این ولایت با توجه به شرایط جامعه را غیر مقدور می داند.(۱)
سید محمد حسین بروجردی(۱۳۸۰ – ۱۲۹۲ ق)
آیه الله بروجردی از جمله فقیهان بزرگ معاصر شیعه است که معتقد به ولایت فقیه است. ایشان معتقد است حتی در صورتی که دلالت روایات بر ولایت فقیه ناتمام باشد از طریق استدلال عقلی می توانیم آن را ثابت کنیم.
خلاصه دلیل عقلی ایشان
انسان نیازهای اجتماعی دارد. دین به این نیازهای اهمیت داده و احکامی وضع کرده و اجرای آن در ابتدا بدست پیامبر و ائمه بوده. ائمه هم شیعیان را از رجوع به طاغوت و قضات جور منع کرده اند پس به یقین فردی را به عنوان مرجع برگزیده اند. این مرجع هم غیر فقیه جامع شرایط نمی تواند باشد …

۱.ر ک، تنبیه الامه و تنزیه المله، ص(۵۰-۴۰)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.