مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

دلائل استمرار حکومت اسلامی پس از پیامبر(ص)

۱۹-۱

استمرار حکومت اسلامی
پس از آنکه تشکیل حکومت از جانب پیامبر(ص) ثابت شد باید بگوئیم این حکومت باید استمرار داشته باشد و الا صرف تشکیل حکومت در زمان حیات رسول خدا نمی تواند کافی باشد و نقض غرض می آید.
امام خمینی(ره) می فرمایند: ما معتقد به ولایت هستیم. و معتقدیم پیغمبر اکرم(ص) باید خلیفه تعیین کند و تعیین هم کرده. آیا تعیین خلیفه برای بیان احکام است؟ بیان احکام که خلیفه نمی خواهد. خود آن حضرت بیان احکام می کرد . همۀ احکام را در کتابی می نوشتند، و دست مردم می دادند تا عمل کنند. این که عقلا لازم است خلیفه تعیین کنند برای حکومت است. ما خلیفه می خواهیم تا اجرای قوانین کند. قانون مجری لازم دارد.(۱)
تقریبا تمام فرقهای اسلامی در باب تشکیل حکومت توسط پیامبر(ص) اتفاق نظر دارند. هر چند در سدۀ اخیر عده ای از روشنفکران اسلامی منکر تشکیل حکومت اسلامی شده اند مانند علی عبدارزاق مصری که فقط وظیفۀ پیامبر(ص) را ابلاغ دین می دانند نه تشکیل حکومت. جواب این هم در فرمایشات امام سطر بالا گذشت.
در استمرار حکومت اسلامی پس از پیامبر(ص) هم تقریبا همۀ مسلمانان اجماع دارند و فقط در رهبری این حکومت دچار اختلاف شده اند. از نظر شیعه پیامبر(ص) بعد از خود از طرف خداوند جانشین انتخاب کرده در حالیکه اهل سنت می گویند به امت واگذار کرده است.
شیعیان هم دلیل عقلی و هم نقلی برای جانشینی امیرالمومنین آورده اند مانند آیۀ ولایت(۲)، ابلاغ دین(۳) و حدیث منزلت و ثقلین.
۱.ولایت فقیه، امام خمینی، ص ۱۷
۲.مائده آیۀ ۵۵
۳.مائده، آیۀ ۶۶

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.