مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

تشکیک در ولایت مطلقه فقیه ۲

۳۰-۱

 

شبهه دوم
ولایت مطلقه داشتن فقیه ، حکومت استبدادی را بدنبال دارد. اینکه فقیه در تمام مسائل اختیار تام داشته باشد باعث می شود که قدرت بلامنازعه داشته باشد و این همان استبداد و دیکتاتوری است که به آن رنگ و لعاب دینی داده شده است.
می گویند:« قائلین به ولایت مطلقه فقیه شعاع فرمانروایی فقیه را به سوی بی نهایت کشانده و فقیه را همچون خداوندگاری روی زمین می دانند.»(۱)
پاسخ
فرق نظام استبدادی با نظام برآمده از ولایت فقیه بر این استکه در اولی بر اساس حاکمیت فرد و گروه خاصی بنا شده که با سلیقۀ شخصی اداره می شود و مردم هیچ نقشی در سرنوشت خود ندارند. در حالیکه در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، اعمال ولایت خودسرانه نیست بلکه در چارچوب قوانین اسلام و مصلحت عمومی جامعه است.
ثانیا: در نظام اسلامی ولی فقیه دارای شرایطی و تعهدات درونی مانند تقوا و عدالت است و خود را همواره در برابر حقوق الهی و مردمی مسئول می داند و در صورت تخطئی از این شرائط مشروعیت او خوبخود سلب می شود.
ثالثا: در قانون اساسی برای ولی فقیه شرائط گذاشته شده و نیز اختیارات او را معین کرده است و از طرفی دیگر مجلسی به نام مجلس خبرگان پیش بینی کرده تا بر این شرائط و وظایف و اختیاراتی که قانون اساسی بر او معین کرده، نظارت داشته باشند.
۱.حکمت و حکومت، مهدی حائری، ص ۱۷۸

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.