مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

انواع نظریه در حکومت

۶۴-۱

انواع نظریه در حکومت
برای ابنکه ما بتوانیم دیدگاه اسلام در مورد حاکمیت و حکومت را به خوبی درک کنیم نیازمند به طرح یک سری مباحث مقدماتی هستیم.
به طور کلی در مورد حاکمیت سه نظریه مطرح می باشد.(۱)
نظریۀ الهی(تئوکراسی)
طرفداران این نظریه، قدرت عالی و برتر را ناشی از خداوند می دانند که طبق موازین و احکام شرعی به مراتب پا ئین تر انتقال می دهد. بر اساس نظریه الهی حکومت از آن خداست و در طول حاکمیت الهی، حاکمیت انسان مطرح می شود. نمونۀ بارز این نوع حکومت، می توان به حکومت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. در اصل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده که« حاکمیت مطلق بر جهان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و…»
گرچه در گذشته پیروان نظریۀ الهی طیف وسیعی را تشکیل می دادند، اما حاکمیت کلیسا در قرون وسطی و به کارگیری استبداد دینی ، چهرۀ بدی از این نظریه در جوامع غربی به تصویر کشاند که دمکراسی، نتیجۀ طبیعی فرار از استبداد دینی قلمداد گردید. البته مخفی نماند حاکمیتی که در جوامع مسیحی از جانب کلیسا اعمال می شد با حاکمیتی که در اسلام مطرح می شود هیج ارتباطی ندارد و ما ان شاء الله در جلسۀ آینده به این موضوع خواهیم پرداخت.
۱.مبانی حکومت اسلامی، حسین جوان آراسته،انتشارات بوستان کتاب قم، ص۲۸

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.