سر درس مهدویت ۸۴ (انتظار فرج ۲)
گفتیم که انتظار بر دو گونه است، گونه اول نوعی ایستائی و توقف و خمودی است که از دل آن ویرانگری و نابودی و اباحی گری بیرون می آید و منجر به تعطیل شریعت و اخلاق می شود و اما گونه دومی نیز دارد.
گونه دوم: انتظاری که سازنده است، تحّرک بخش است، تعهّدآور است، عبادت است، بلکه با فضیلتترین عبادات است.
از مجموعه آیات و روایات اسلامی استفاده میشود که ظهور مهدی موعود علیه السلام حلقهای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی میشود. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملاً در گروه اهل حقّ باشد. مقدمات ظهور را فراهم آورده است و به اصلاح خود و جامعه اقدام کرده است. امامان و رهبران معصوم الهی به طور روشن و صریح با ارائه تصویری مناسب از انتظار، روی برداشت درست و صحیح از مفهوم آن تکیه داشتهاند و انتظار را از مقوله عمل به حساب آوردهاند.
اهمیت آمادگی و زمینهسازی را میتوان در پیام امام صادقعلیه السلام یافت که فرمود: «لیعدنّ أحدکم لخروج القآئم ولو سهماً، باید هرکدام از شما برای خروج قائم آمادگی پیدا کند اگرچه با تهیه کردن یک تیر باشد.» (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۶)
کسى از امام صادق علیه السلام پرسید: چه مى گویید درباره شخصى که داراى ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را مى کشد و در این حال از دنیا مى رود؟ امام فرمودند: «او همانند کسى است که با رهبر این انقلاب در خیمه او بوده باشد» – سپس اندکى سکوت کردند – و فرمودند: «مانند کسى است که با پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در مبارزاتش همراه بوده است.» (اثبات الهداه، ج ۷، ص ۴۰) در درس آینده در خصوص فضیلت این انتظار مطلوب بیشتر سخن خواهیم گفت.