مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

چگونه امام زمان -عجل الله-را یاری کنم؟

 

نصرت و یاری دادن حضرت ولی عصر(عج) در زمان غیبت یکی از مهم ترین وظایف
منتظران و ارجه ترین وجه احیای امر الهی است و منتظر حقیقی کسی است که خط
فکری و خط مشی حضرت حجت را یاری دهد که این خط فکری همان اصول و فروع و فکر
مکتب شیعی و مکتب اصیل و ارزشمند اهل بیت(ع) است، و هر عملی که موجب بالا
رفتن اعتبار و نام اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) شود، درواقع یاری رساندن به
آن حضرت در عصر غیبت می باشد. این یاری رساندن در اشکال مختلف قابل بررسی و
قابل اجرا ست.

 ۱- یکی از این روش ها یاری و نصرت حضرت ولی عصر(عج) است که مقبول ترین آن ها نصرت خط فکری آن حضرت است.

۲- دیگری یاری دادن دوستداران و شیعیان حضرت در عصر غیبت می باشد.

احسان به
شیعیان ولی عصر(عج) از طرق مختلف هم چون رفع نیاز های مادی و معیشتی و
گرفتاری های دنیوی آنان در احادیث معصومین(ع) مذکور است، اما در واقع آن چه
از نصرت و یاری رساندن به شیعیان حضرت در احادیث و روایات معصومین قابل
استنباط است، نشان دادن مسیر هدایت به آن هاست، و دور کردن شیعیان گمراه از
وادی ظلمت و رساندن آن ها به مسیر و صراط مستقیم و وادی امن الهی؛ به
سرمنزل مقصود بر آستان حضرت دوست حجت بن الحسن العسگری علیه السلام است. هر
کس آن حضرت را یاری نماید در حقیقت خدای عزّوجل را یاری نموده و خداوند در
قرآن چنین می فرمایند:« وَ لِیَنصُرن الله مَن یَنصُره انّ الله لقَویٌّ
عَزیزٌ »« و به تحقیق که خداوند یاری می کند کسی که او را یاری نماید.
همانا خداوند در انتهای قدرت و و توانایی است.»حج۴۰

مصادیق نصرت و یاری حضرت(ع):

البته منظور از یاری نمودن آن حضرت، اقدام کردن و همکاری کردن در هر کاری
است که شخص بداند مورد نظر و خواست آن بزرگوار است و لذا چگونگی یاری کردن
بر حسب زمان ها، احوالات و مکان ها متفاوت می شود. گاهی یاری کردن با دعوت
به سوی آن حضرت است، گاهی با جهاد کردن در رکاب ایشان، گاهی با دعا کردن
برای تعجیل در فرج آن حضرت و گاهی هم با ذکر فضائل و صفات و دلایل و معجزات
و نشانه های آن حضرت است که این همان احیای امر امام عصر(عج) می باشد.

 امام حسن(ع) فرمودند: هر کس ما را با قلب خودش دوست داشته باشد و با دست و
زبانش یاری کند او در غرفه های بهشتی که ما در آن ساکنیم با ما خواهند
بود، و هرکس ما را با قلب خود دوست داشته باشد و با زبانش یاری کند پس او
در بهشت یک درجه پایین تر از مقام ما جای دارد، و هرکس ما را با قلب خود
دوست بدارد و دست و زبانش را از ظلم بر ما باز دارد، پس او در بهشت خواهد
بود.(امالی شیخ مفید ص۳۳ح۸،بحارالانوار ج۲۷ص۱۰۱ح۶۴)

امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: ماییم شجره ی طیبه که ثمره ی نبوت از آن
هویدا گشته و ماییم محل فرود آمدن رسالت الهی، و مقام رفت و آمد ملائکه و
ماییم معدن های علم و چشمه های حکمت، یاری کننده ی ما و دوست ما همیشه در
معرض رحمت الهی است و دشمن ما و کسی که بغض ما را در دل دارد، همیشه در
معرض عذاب شدید الهی است.(نهج البلاغه خ۱۰۸)

امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: خداوند تبارک و تعالی به سوی زمین نگریست، پس
ما را برگزید و برای ما شیعیانی برگزید که ما را یاری می کنند و از
خوشحالی ما خوشحال و به خاطر اندوه ما، اندوهگین می شوند و اموال و جان
هایشان را در راه ما نثار می نمایند. آنان از ما هستند و به سوی ما باز می
گردند.(خصال ج۲ص۶۳۵) بدون تردید هرگونه فعالیتی که با هدف ترویج معارف و
علوم اهل بیت عصمت و طهارت(ع)  و گسترش فرهنگ امامت و ولایت در جامعه و
نهادینه سازی عشق و ارادات مردم به خاندان رسالت صورت گیرد، مورد رضایت
حضرت حق است و از مصادیق احیای امر الهی و موجب نزول خیرات و برکات در
زندگی انسان ها می باشد. چرا که وجود امام زمان عجّل الله تعالی فرجه
الشّریف، هستی بخش این جهان است و هرگونه خدمتی که خداوند به انسان توفیق
انجامش را در قبال امام عصر(عج) عنایت می فرماید مسلّماً موجب توجّه ذات
اقدس احدیّت به انسان ها و خصوصاً شیعیان منتظر است. هرکس در راه مولی
الموحّدین علی(ع) و خاندان پاک و تطهیر او قدم بردارد و ایشان را در حدّ
توان خود معرّفی و یاری نماید مشمول این دعای پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع)
می گردد:«اللّهم انصر مِن نَصرِه و اَخذِل مَن خَذَل» خدایا یاری کن هرکس
که او(علی(ع) ) را یاری کند و خار کن هرکس که او را خار کند.(بحارالانوار
ج۳۷ص۱۲۶ح۲۴)

” اللهم العزه و انتصر به لدینک و النصر به اولیائک و اولیائه وشیعته و
اجعلنا منهم…و النصر ناصریه و اخذل خاذلیه.”خدایا او را یاری کن به وسیله
او دینت را ،دوستانت را ،دوستان او را وشیعیان و یاران او را یاری کن و ما
را از ایشان قرار بده … و هرکس او را یاری می کند، یاری ده و هر کس که
او را خار می کند خار کن.(فرازی از زیارت آل یاسین، بحارالانوار ج۹۹ ص۸۳)

همه ی افرادی که برای احیای امر اهل بیت علیهم السلامخصوصا امام زمان خود
می کوشند، اعم از نویسندگان، سخنرانان ، شاعران و مدیحه سرایان(درتمامی
عرصه های تبلیغی و ترویجی) باید از هرگونه غرض و انگیزه جز کسب رضایت حضرت و
ادای وظیفه به ساحت مقدّس امام عصر(عج) خود را فارق سازند و از هر فرصتی
برای تجدید پیمان با آن حضرت و یادآوری تکالیف و رسالت های افراد نسبت به
ایشان و آماده سازی جامعه برای ظهور یگانه منجی بشریت بهره ببرند، همچنین
از هرگونه تفسیر و تعبیر به رای و سوء استفاده از روایت در جهت اهداف خود
جلوگیری کنند تا دیگران را نسبت به حتمیّت و قطعیّت دین دچار شک و تردید
ننمایند و از همه مهم تر از به کار بردن واژگان و تعبیراتی که شایسته
جایگاه رفیع امام عصر(عج) نیست پرهیز نمایند. خدمت کردن به مولایمان صاحب
الزمان(عج) با انجام دادن کاری که آن حضرت به آن امر فرموده یا کاری که
تجلیل و توقیر یا نصرت و یاری و یا احسان به آن جناب است حاصل می گردد،‌ هر
چند که به طور خاص به آن عمل نکرده باشد، و گاهی این عناوین در بعضی از
کارهای نیک جمع می شود،‌ مانند دعا کردن برای تعجیل فرج آن حضرت،‌ و
برپاکردن مجالسی که برای یادآوری او تشکیل می گردد،‌ و تالیف کتابهایی که
مربوط به آن بزرگوار است‌، و نشر و مذاکره آن ها‌، و درود و سلام فرستادن
بر آن جناب،‌ و احسان کردن به دوستان و شیعیان هر گاه به قصد خدمت کردن به
آن حضرت انجام شود،‌ و احسان به شیعیان و دوستان امامان(ع) احسان به ایشان
است و صله آنان هم چون صله ایشان می باشد،‌ و سبک شمردن آن ها سبک شمردن
امامان(علیهم السلام) است،‌ و عقل نیز به این مطلب حکم می کند. زیرا هر کس
آن حضرت را یاری نماید در حقیقت خدای عزوجل را یاری نموده،‌خدای تعالی
فرموده است: «ان تنصرواللّه ینصرکم و یثبّت اقدامکم»

اگر خداوند را یاری کنید، او شما را یاری می کند و گام هایتان را ثابت و استوار می سازد.

اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت(ع):

زیرا که در اجتماع کردن تاثیری هست که در انفراد نیست. هر چند که نصرت کردن
وظیفه همه افراد است. خداوند عزوجل فرمود: « واعتصموا بحبل الله جمیعا و
لا تفرقوا» و همگی به ریسمان خداوند چنگ زنید و پراکنده نشوید.(سوره آل
عمران آیه ۱۰۳) چون امام(ع) در تمام زمان ها رشته محکم خداوند در میان
بندگانش می باشند و چنگ زدن به ریسمان او جز با پیروی و نصرت او حاصل نمی
گردد. حضرت علی(ع) فرمودند: ای مردم! اگر شما از نصرت حق از پای نمی
نشستید،‌ و از کنار زدن باطل سستی نمی کردید،‌ کسی که مثل شما نیست بر شما
طمع نمی نمود، و آنان که بر شما نیرو یافتند قوت نمی گرفتند، ولی شما هم
چون گم گشتگی بنی اسرائیل راه را گم کردید،‌و به جانم سوگند که بعد از من
گم گشتگی تان چند برابر خواهد شد، از جهت این که حق را پشت هم
افکندید…(مکیال المکارم ج ۲ ص ۳۶۱)

نصرت و یاری شیعیان:

امام جواد(ع) فرمودند: عالِمی که پرستاری کند یتیمان آل محمّد صلّی الله
علیه و آله، آن کسانی را که از امام خود دور افتاده اند و حیران مانده اند،
و در دست شیاطین اسیر شده اند، و به دست دشمنان ما گرفتارند، پس آنان را
از حیرت نجات دهد و وسوسه های شیاطین را از آن ها دور کند، و دشمنان آن ها
را به دلیل و برهانی که از ائمّه ی آن ها رسیده ذلیل و مغلوب نماید، فضیلت
این نوع از علماء بر عابدها بیشتر از فضیلت آسمان و عرش و کرسی و حجاب ها
بر زمین است، و مانند فضیلت ماه شب چهارده بر کوچک ترین ستاره های آسمان
است.(تفسیر امام حسن عسگری(ع) ص۳۴۴ح۲۲۴)

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: همانا من در روز قیامت از برای چهار نفر شفاعت
خواهد کرد گرچه آنان در آن روز با گناهان اهل دنیا بیاید:۱)مردی که ذریبه ی
مرا یاری نماید .۲)مردی که مالش را به ذریّه ی من در حال تنگدستی آن ها
بزل نماید.۳)مردی که با ذریّه ی من با زبان و قلب خود دوستی نماید.۴)شخصی
که در حوایج ذریّه ی من در حالتی که ممنوع باشند از حقشان، و از وطن و
مسکنشان دور شده باشند، سعی نماید.(لئالی الأخبار ج۴ص۳۱۸)

رسول اکرم(ص) فرمودند: خوشا به حال کسی که حضرت مهدی از اهل بیت را درک
نماید در حالی که در زمان غیبت او پیش از ظهورش به امامت او معتقد بوده و
با دوستان او دوستی کرده و با دشمنانش دشمنی کرده باشد. چنین کسی از رفقا و
دوستان من و از گرامی ترین افراد امت من نزد من در روز قیامت خواهد
بود.(کمال الدّین باب۲۵ح۲)

امام صادق(ع) فرمودند: خداوند عبادت نشده است به چیزی که برتر از ادا کردن حق(برادر) مؤمن باشد.(اصول کافی ج۲ص۱۷)

امام رضا(ع) فرمودند: دوستدار آل محمّد باش هرچند گنهکار هستی و دوستار دوستانشان باش هرچند گنهکار باشند.(بحارالانوار ج۶۹ص۲۵۳ح۳۳)

امام کاظم(ع) فرمودند: هرکس برادر مؤمنش برای(رفع) نیازی نزد وی آید، این
مراجعه رحمتی است از جانب خداوند متعال که سوی او گسیل داشته است. پس اگر
رفع نیازش را بپذیرد، آن را به ولایت ما پیوند زده در حالی که ولایت ما با
ولایت خداوند پیوند خورده است ولی اگر حاجت او را رد کند در حالی که قدرت
برآوردن آن را آن را دارد، خداوند یک مار آتشین بر او مسلّط می کند تا او
را تا روز قیامت در قبرش نیش بزند، چه آن شخص آمرزیده شده و چه در عذاب
باشد، و اگر چنانچه آن فرد نیازمند او را از برآوردن حاجتش بعد از آن که رد
کرد معذور بدارد وضعش بدتر می شود.(اصول کافی ج۲ص۹۴ح۹)

امام باقر(ع) فرمودند: مؤمنی مورد مراجعه ی برادر خود برای رفع نیازی قرار
می گیرد که قدرت بر انجام آن ندارد، اما قلبا اهتمام به انجامش می کند(به
طوری که اگر قدرت داشت حتماً انجام می داد) پس خداوند متعال به خاطر همین
همّت(قلبی) او را اهل بهشت قرار می دهد.(اصول کافی ج۲ص۱۹۶ح۱۴)

امام حسن(ع) فرمودند: فضیلت متکفّل یتیم آل محمّد(ص) که از سرورانش دور
مانده و در وادی جهل افتاده که او را از جهلش بیرون برد و آن چه بر او
مشتبه شد توضیح دهد، برتری و بر متعهّد امور یتیم که او را آب و غذا می
دهد، هم چون برتری خورشید بر ستاره ی سُها می باشد.(مکیال المکارم
ج۲ص۳۲۸و۳۲۹)

امام جواد(ع) فرمودند: همانا کسی که متکفّل ایتام آل محمد(ص) شود که از
امامشان جدا شده و در جهل خود سرگردان مانده و در دست شیاطینشان و ناصبیان
از دشمنانشان اسیر گشته اند، پس آنان را از چنگال شیاطین ودشمنان ما نجات
داد و از حیرتشان بیرون برد و شیاطین را با رّد وسوسه هایشان سرکوب نمود و
ناصبیان را با دلایل پروردگارشان و دلیل امامانشان مقهور ساخت ،چنین کسانی
نزد خداوند به بلندترین جایگاه ها ازبندگان برتری یابند، بیش ازفضیلت آسمان
بر زمین عرش وکرسی و حُجُب. و فضل آن ها بر این عابد هم چون امتیاز ماه شب
چهارده بر مخفی ترین ستاره در آسمان می باشد.(مکیال المکارم ج۲ص۳۳۰)

امام کاظم(ع) فرمودند: کسی که نمی تواند ما را زیارت نماید،‌ پیروان صالح
ما را دیدار کند‌، که ثواب زیارت ما برایش نوشته می شود،‌ و هر کس نمی
تواند ما را صله کند‌، پس نیکان ما را صله نماید،‌ برای او ثواب صله ما
نوشته می شود.(کامل الزیارات ص ۳۱۹ باب ۱۰۵)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.