مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

وظایف منتظران امام زمان(عج)چیست؟؟

۸۲-۱

به نام خدایی که منجی دوازدهمش غائب است

بعضى از وظایف منتظران امام زمان‏ علیه السلام را چنین ذکر کرد:

۱٫ معرفت:

اولین شرط انتظار معرفت است؛ تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد، منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامى انسان در انتظار کسى مى‏ نشیند که او را خوب بشناسد، اما اگر انسان کسى را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد، برایش اهمیتى نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان(عج) هم چنین است. کسانى که آن حضرت را نم ى‏شناسند (مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر)، هرگز انتظار او را نمى‏ کشند؛ اما کسانى که او را مى‏ شناسند و ارزش و مقام او را مى ‏دانند، منتظر او مى‏ مانند.

کسانى که امام زمان را نمى‏شناسند – اگر چه به ظاهر مسلمان باشند – چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته‏اند؛ چنان‏که پیامبر اکرم ‏صلى الله علیه و آله‏ فرمود:

«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَهَ الْجاهِلِیَّهِ» ؛(بحارالانوار: ج ۳۲، ص ۳۳۱٫)

«هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».

بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان(عج) است و طبیعى است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به آن حضرت بیشتر باشد، ارزش او را بیشتر درک کرده و به عظمت او بیش از پیش پى خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالى که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت، هرگز احساس تشنگى و عطش نسبت به وجود مقدس ایشان نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند!

وصل خورشید به شب پره اعمى نرسد

   که در این آینه صاحب‏نظران حیرانند

شناخت امام زمان‏ علیه السلام دو گونه است:

۱٫ شناخت تاریخى وجود آن حضرت؛ مانند اینکه او امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالى است و مانند آن.

۲٫ شناخت مقام نورانیت آن حضرت؛ که این شناخت کار هر کسى نیست و ظرفیت و لیاقت زیادى مى‏ خواهد. در حقیقت، اصحاب خاص امام زمان‏ علیه السلام کسانى‏ اند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته‏ اند.

براى آگاهى از مقام عظیم امامت خواندن زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانى عمیق آن توصیه مى‏شود.

همچنین خواندن کتب معتبرى که در مورد امام زمان‏ علیه السلام نوشته شده است مى ‏تواند انسان را تا حدى به مقام و عظمت آن حضرت آشنا سازد.

۲٫ محبت به امام زمان‏ علیه السلام‏

وظیفه دیگرى که منتظران آن حضرت دارند این است که باید دوستى و محبت امام عصر(عج) را در خود ایجاد کنند و آن را افزایش دهند. بدیهى است تا انسان از میهمان خویش خوشش نیاید و نسبت به او محبت نداشته باشد – هر چند هم که او رابشناسد – نمى ‏تواند واقعاً منتظر آمدن او باشد؛ اگر انسان از میهمان خود بدش بیاید، چگونه مى‏ تواند منتظر قدم او باشد و خود را براى پذیرایى از او آماده کند. پس تا محبت به امام زمان(عج) در وجود کسى شکل نگرفته و شعله‏ ور نشده باشد، او نمى‏ تواند به وظایف منتظران واقعى عمل نماید. محبت به امام زمان(عج) وظیفه‏ اى است که پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله نیز به دستور خدا از ما خواسته است؛ آنجا که در قرآن کریم مى‏ فرماید:

«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏»؛ سوره شورى: آیه ۲۳٫

۳٫ ایجاد سنخیت با امام زمان‏ علیه السلام‏

منتظران واقعى وضعیت روحى و فکرى و عملى خود را به گونه‏اى سامان مى‏دهند که سنخیت کاملى با امام زمان‏ علیه السلام داشته باشند. آیا مى‏ توان منتظر قدوم کسى بود؛ ولى با او مشابهت و سنخیت نداشت؟ آیا مى ‏توان محبت کسى را داشت، اما با او هیچ سنخیت و مشابهتى نداشت؟ ایجاد سنخیت با امام زمان از طریق تقویت ایمان و تقوا و فضایل اخلاقى و درجات معنوى حاصل مى ‏شود. تنها در این صورت است که مى‏توان ادعاى محبت به آن حضرت را داشت. در صورتى که انسان رفتارش مطابق میل امام زمان(عج) باشد، شعله محبت او در دلش زبانه خواهد کشید و عشق آن حضرت او را به فریاد خواهد آورد و دورى‏اش را بر او سخت و ناگوار خواهد ساخت.

طبیعى است که هر چقدر سنخیت با ولى عصر(عج) بیشتر باشد، محبت آن حضرت به انسان بیشتر خواهد شد و محبت انسان نیز به آن حضرت افزون‏تر خواهد گشت. پس منتظر واقعى باید سعى کند تمام وظایف دینى و احکام الهى را انجام دهد.

۴٫ ارتباط با منتظران دیگر

منتظر امام زمان(عج) مى ‏داند که برنامه آن حضرت یک برنامه جهانى است و باید یاوران زیادى داشته باشد تا حرکتش پیروز شود. بنابراین به فکر گسترش یاران و منتظران آن حضرت بوده و با ارتباط با آنها، به تقویت روحیات ایمانى خود و دیگران خواهد پرداخت تا بر اساس دستور قرآنى

«تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏» (سوره مائده)

به کمک مؤمنان منتظر، خود را آماده ظهور حضرت نماید.

۵٫ دعا براى تسریع در ظهور امام زمان‏ علیه السلام

منتظر واقعى هر لحظه انتظار محبوب را مى‏کشد و از خدا مى‏ خواهد که هر چه زودتر او را برساند. بنابراین دعاى فراوان براى فرج آن حضرت از وظایف همیشگى منتظران حضرتش مى ‏باشد. دعا براى تسریع در فرج امام زمان(عج)، به وسیله آن حضرت نیز توصیه شده است.

۶٫ دادن صدقه‏

براى سلامتى آن عزیز و یا هدیه نمودن ثواب‏هایى به حضرت مهدى(عج)، که خود، موجب قبولى هر چه بیشتر اعمال است.

۷٫ امیدوارى

بر قیام و انقلاب آن یوسف زهرا علیها السلام و امید دادن به دیگران.

۸٫ ایجاد آمادگى دائم رزمى براى ظهور حضرت

چنان‏که در روایت آمده است:«لیعدن احدکم لخروج القائم و لو سهما» ؛ (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۶، ح ۱۴۶٫)

هر یک از شما براى قیام قائم(عج) باید آماده گردد هر چند با تهیه یک تیر باشد.

از این رو شرکت در بسیج یکى از وظایف منتظران است.

۹٫ محزون بودن‏ به علت محروم بودن از زیارت آن وجود مبارک؛

«عزیز على ان ارى الخلق و لاترى و لا اسمع لک حسیسا و لا نجوى…» ؛ دعاى ندبه.

بر من گران است که خلق را ببینم و تو دیده نشوى و سخن آشکار و پنهان تو را نشنوم.

انتظار فرج یعنى:

الف. معرفت امام معصوم و عادل و پیشواى ‏فضیلت؛

ب. ایمان به امامت و قیادت رهبرى الهى و عدالت پیشه؛

ج. عشق به عدالت وارزش‏هاى انسانى؛

ه. امید به آینده‏اى روشن و نوید بخش؛

ک. تلاش براى برقرارى حکومتى عدل پیشه و عدل گستر؛

ح. رعایت موازین و قوانین دینى و اخلاقى؛

خ. داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت‏ پذیرى.

این انتظار فرج است که بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله کسانى است که پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى ‏کنند.

(بحارالانوار: ج‏۵۲ ص ۱۲۵؛ ره‏توشه راهیان نور، دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم چاپ اول تیرماه ۱۳۷۴ ص‏۱۹۰-۱۹۳ با تصرف.)

یادآورى مهم:

درست است که وظیفه ما تلاش براى ملاقات با امام زمان(عج) نیست و حتى بنا بر نظر بعضى از بزرگان، تحقق این مسأله خیلى بعید و نادر است و اگر هم ممکن باشد، براى امثال مقدس اردبیلى و علامه حلّى قابل تصور است؛ نه انسان هاى عادى هر چند مؤمن و خوب. ولی بحث ملاقات، نباید با بحث ارتباط اشتباه شود؛ زیرا وظیفه ما ایجاد ارتباط با امام عصر(عج) است. منتظر امام زمان(عج) وقتى موفق به زیارت آن حضرت نمى ‏شود، از طریق خواندن دعاى ندبه، زیارت آل یاسین، دعاى عهد، نماز امام زمان و نیز از طریق رفتن به مسجد جمکران، ارتباط خود را با آن حضرت حفظ مى‏ نماید و براى گره گشایى مادى و معنوى از ایشان به عنوان واسطه فیض الهى درخواست مى‏کند و خود را در محضر ایشان مى‏بیند.


منبع:

پرسمان دانشجویی

 

اشتراک گذاری
1 دیدگاه
  1. مهدی آرانی می گوید

    ممنون از مطالب خوبتون
    عکسنوشته هاتون خیلی خوبه فقط بعضی عکسنوشته ها غلط املایی داره.
    .
    اما خوبی کارتون اینه که هر مطلبتون با عکسنوشته مربوطه همراهه.
    اجرتون با امام زمان عجل الله

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.