آخرالزمان و نشانه های شگفت انگیز
دورهای جدید رخ میدهد. از آنجا که اکنون دوره دنیا برپاست آخرالزمان بهانتهای دوره دنیا مربوط میشود.آخرالزمان از دیدگاه ادیان بهدورانی گفته میشود که وقایعی عظیم و عجیب در آن رخ میدهد و حاکی ازانتهای زندگی به شیوه فعلی بر روی زمین است. انتظار میرود با سپری شدنآخرالزمان دوره جدیدی فرا برسد که بسیار با وضعیت پیشین آن متفاوت باشد.همچنین در این زمان است که ادیان الهی به ظهور مردی بشارت داده اند که ظلم وجور را از زمین بر میچیند و آن را پر از عدل و داد میسازد٫ نمونه چنینبشارت هایی در کتب آسمانی آمده است.چکیده :
در این تحقیق بهبیان علائم آخرالزمان و نشانه های زمانی آخرالزمان و اوصاف مردم آخرالزمانو علائم ظهور که به دو دسته حتمی و غیر حتمی تقسیم می شوند با بهره گیریاز احادیث و روایات گرد آوری کردیم و در آخر به وظائف شیعه در آخرالزمانپرداختیم .
معنای کلمه ی آخر الزمان :
معنی کلمۀ آخرالزمان از معانی نسبی به شمار می رود،مثلا : زمان فعلی را که مدت یکهزاروچهارصد و اندی سال از هجرت پیامبر اکرم(ص)می گذرد نسبت به آن زمانی که آنحضرت مبعوث به رسالت و پیغمبری شده می توان گفت: آخر الزمان است و مدتپانصد یا هزار یا دو هزار سال آینده را نسبت به زمان فعلی ما می توان گفت:آخر الزمان است و…
بنابراین،آخر الزمان یک زمان معلوم و محدودینیست تا بتوان گفت: فلان زمان آخر الزمان است؟همانطور که نمی توان زمان وموقع ظهور حضرت مهدی(عج) را تعیین نمود همانطور هم نمی توان آخر الزمان رامحدود و معلوم کرد.البته از یک طریق می توان تا اندازه ای معنی کلمۀ آخرالزمان را دریافت و آن این است: وقتی اکثر علاماتی که پیامبر اسلام(ص)و آلاطهر آن حضرت خیر داده اند عملی شوند. می توان به آن زمان آخرالزمان گفت ودر انتظار ظهور مهدی ( عج ) بود . و لذا بر منتظرین ظهور لازم است که بانگاهی به روایات معصومین (علیهم السلام ) با این علامات آشنا شوند تا هم باشرایط زمانی و مکانی و هم به وظایف خود در این زمینه آشنا گردند. (۱)
علائم آخرالزمان :
درروایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده که باتحقق این علایم و نشانه ها ، پی می بریم که هم اکنون در دوره ی آخر الزمانقرار داریم . اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم :
۱- گسترش ترس و ناامنی
امامباقر علیه السلام می فرماید : « لایقوم القائم إلا علی خوف شدید ….»؛(۲) « حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس.» و نیز فرمود : « مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهایجامعه در دست ستمکاران باشد . »(۳)
۲- تهی شدن مساجد از هدایت
پیامبرصلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخر الزمان میفرماید : «مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی »(۴) ؛ « مسجدهای آن زمان و آباد وزیباست . ولی از هدایت و ارشاد و در آن خبری نیست . »
۳- سردی عواطف انسانی
رسولگرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید « فلا الکبیر یرحمالصغیر و لا القوی یرحم الضعیف ، و حینئذ یأذن الله له بالخروج »(۵) ؛ «در آن روزگار ، بزرگترها و به زیر دستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی برضعیف ترحم نمی نمایند. در آن هنگام خداوند به او [ مهدی علیه السلام ] اذنقیام و ظهور می دهد . »
۴- گسترش فساد اخلاقی
رسول خدا صلیالله علیه وآله می فرمایند : « قیامت بر پا نمی شود تا آن که زنی را در روزروشن و به طور آشکار گرفته ، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس اینکار را نکوهش نمی کند ».
محمد بن مسلم می گوید : به امام باقر علیهالسلام عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد ؟امام فرمود : « إذا تشبه الرجال بالنساء، و النساء بالرجال، و اکتفی الرجالو بالرجال ، و النساء بالنساء » ؛(۶) « هنگامی که مردها خود را شبیه زنان وزنان خود را شبیه مردان کنند . آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده وزنان و به زنان اکتفا کنند .»
۵ – آرزوی کمی فرزند
پیامبراسلام صلی الله علیه و آله فرمود : « رستاخیز بر پا نمی شود تا آن که کسیپنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند . و آن که چهار فرزند دارد می گوید :کاش سه فرزند داشتم ، و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد . و آن که دوفرزند دارد ، آرزوی یک فرزند بنماید . وکسی که یکی فرزند دارد آرزو کند کهکاش فرزندی نداشت » .(۷)
۶ – مرگ های ناگهانی
پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله فرمود : « قیامت برپا نمی گردد ، تا این که مرگ سفید ظاهر شود . گفتند : ای رسول خدا ! مرگ سفید چیست ؟ فرمود : مرگ ناگهانی »
.(۸)
۷ – جنگ و کشتار
امام رضا علیه السلام فرمود : « پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیایی و بی وقفه رخ خواهد داد » .(۹)
نشانه های زمانی آخرالزمان :
((آخر))به بخش پایانی هر مجموعه گفته میشود و ((زمان)) در لغت، بر وقت کم یازیاد اطلاق میگردد از آن جا که مفهوم ((آخر نسبی )) است و در تاریخِانقراض دنیا،اختلاف فراوانی وجود دارد و قرآن نیز از تعیین وقت مشخص برایآن پرهیز کرده و لقمان، ۳۱ و ۳۴، احزاب، ۳۳ و ۶۳، و زخرف، ۴۳ و ۸۵،محدوده آن، به دقت قابل اندازهگیری نیست; با این حال، با استفاده ازروایات، بعثت پیامبر خاتم را میتوان سرآغاز دوره ((آخر الزمان)) دانست.البته در بیشتر روایات، آخر الزمان به دوره پایانی که به ظهور حضرتمهدی نزدیک باشد، اطلاق شده است. پایان نبوت و آمدن آخرین شریعت الهی کهبا ظهور پیامبر اکرمتحقق یافت، نخستین نشانه پایان تاریخ به شمار میرود;از این رو مفسران، مقصود از نشانههای قیامت را در آیه: “فَهَلْیَنظُرُونَ إِلآ السَّاعَهَ أَن تَأْتِیَهُم بَغْتَهً فَقَدْ جَآءَأَشْرَاطُهَا;(محمد،۱۸) آیا آنها جز این انتظار دارند که قیامت ناگهان فرا
رسد، در حالی که هم اکنون نشانههای آن آمده است. بعثت پیامبراکرمدانستهاند که نسبت به عمر جهان، فاصله بسیار کمی تا قیامت دارد. درآخرالزمان، وقایع فراوان دیگری نیز، پیشبینی شده که بیشتر به دورهپایانی آن (مقارن با ظهور حضرت مهدی علیه السلام مربوط میشود. نتیجه آنکه:
الف ـ آخرالزمان، امری نسبی است و زمان بعثت پیامبر اکرمتا پایان جهان را نسبت به عمر جهان، در نظر گرفتهاند.
ب ـ زمان بعثت پیامبر اکرم، آغاز آخر الزمان است، اما این که چقدر طول میکشد و پایان آخرالزمان کی خواهد بود، مشخص نیست
جـ در قرآن کریم اگرچه به مدت و زمان آخرالزمان تصریح نشده است، اما ازنشانهها و حوادثی که قرآن بیان فرموده، میتوان به دوره پایانی آخرالزمان که مقارن با ظهور حضرت مهدی علیه السلام است پی برد. در این جا به چندمورد از آن وقایع اشاره میکنیم:
۱٫ بحران معنویت :
اقْتَرَبَلِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَهٍ مُّعْرِضُونَ ;(انبیأ،۱)
حساب مردم به آنان نزدیک شده، در حالی که در غفلتند و روی گردانند. دراین آیه، مردم آخرالزمان، به غفلت و اعراض از خداوند، متصف شدهاند;
۲٫ وقوع اختلافها و درگیریهای بسیار :
“فَاخْتَلَفَالاْ ئَحْزَابُ مِن بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ مِنمَّشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیمٍ ;(مریم،۳۷) ولی ]بعد از او[ گروههایی از میانپیروانش اختلاف کردند; وای به حال کافران از مشاهده روز بزرگ. این آیهدرباره ظهور فرقههای مختلف در جهان اسلام است که در آخرالزمان پدید آمده وسبب اختلافهای بسیار خواهد شد.
۳٫ ظهور دجال :
لَخَلْقُالسَّمَـَوَ َتِ وَ الاْ ئَرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِالنَّاس;(غافر،۵۷) آفرینش آسمانها و زمین از آفرینش انسانها مهمتراست، ولی بیشتر مردم نمیدانند. برخی از مفسران، این آیه را به ظهوردجال تفسیر کردهاند که در دید مردم، بزرگترین موجود جلوه میکند، درحالی که خداوند، او را از بسیاری مخلوقات دیگر کوچکتر میشمارد; سرانجام این پدیده به دست حضرت عیسیعلیه السلام نابود خواهد شد.
۴٫ پدید آمدن گرفتاریها و مشکلات :
إِنْأَتَغکُمْ عَذَابُهُو بَیَـَتًا أَوْ نَهَارًا مَّاذَا یَسْتَعْجِلُمِنْهُ الْمُجْرِمُونَ ;(یونس،۵۰) اگر مجازات او، شب هنگام یا در روز بهسراغ شما آید، پس مجرمان برای چه عجله میکنند. فَإِذَا نَزَلَبِسَاحَتِهِمْ فَسَآءَ صَبَاحُ الْمُنذَرِینَ ;(صافات،۱۷۷) اما هنگامیکه عذاب ما در آستانه خانههایشان فرود آید، انذارشدگان صبحگاه بدی خواهندداشت.
۵٫ خروج سفیانی :
آیات: سبأ، ۵۱; نحل، ۴۵ و نسأ، ۴۷ درباره خروج سفیانی و لشکریانش میباشد
۶٫ ندای آسمانی :
آیات نحل، ۱۶; ق، ۴۱ـ۴۲ درباره آن آمده است.
۷٫ ظهور منجی بزرگ بشر آیات :
اسرأ، ۸۱; بقره، ۱۴۸; انعام، ۸۹ و… بر این مطلب دلالت دارد.
۸٫ نزول حضرت عیسی (ع):
آیات: زخرف، ۴۳; نسأ، ۱۵۹، مربوط به آن است.
۹٫ خروج جنبندهای از زمین :
آیه نمل، ۸۲ به آن اشاره دارد
۱۰٫ نابودی قوم یأجوج و مأجوج به دست حضرت مهدیعلیه السلام :
آیه انبیأ، ۹۶ در اینباره آمده است.
۱۱٫ رجعت :
آیات: نمل، ۸۳; غافر، ۱۱; سجده، ۲۱; اسرأ، ۵; آلعمران، ۸۱; قصص، ۵، به این پدیده اشاره دارند.
۱۲٫ صلح و آرامش پایدار در سراسر جهان :
آیاتنور، ۵; اعراف، ۱۲۸، انفال، ۳۹; انبیأ، ۱۰۵; اعراف، ۱۳۷ و قصص، ۵ بهچنین وعدهای بزرگ اشاره دارد و…دیگر از نشانههای آخرالزمان است که دربخش پایانی آخرالزمان واقع خواهد شد. (۱۰)
اوصاف مردم آخرالزمان :
جابرابن عبدالله انصاری از نبی معظم اسلام (ص)نقل میکند که فرمودند:
۱- زکات دادن متروک شود
۲- سخن معمول و همگانی شما دروغ
۳- میوه و نقل مجالس شما غیبت
۴- انچه به دست می اورید حرام
۵- وفا کم شود
۶- در ان زمان بزر گان بر کوچکان رحم نمی کنند
۷- مرد از همسر خود اطاعت کند
۸- حیای کوچکان کم گردد
۹- طمع زیاد شود
۱۰- برادر نسبت به برادر حسد ورزد
۱۱- حیا از زنها برداشته شود
۱۲ – ساختمانها را محکم بنا کنند
علائم ظهور :
علائم ظهور به دو دسته کلی تقسیم میشوند: علائم حتمی و علائم غیر حتمی.
فضیلبن یسار از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمودند: «نشانههای ظهور دو دستهاست: یکی نشانههای غیرحتمی و دیگر نشانههای حتمی؛ خروج سفیانی ازنشانههای حتمی است که راهی جز آن نیست.»(۱۱)
منظور از علائم حتمیآن است که تقدیر قطعی خدا به وقوع آن تعلق گرفته، و مشروط به هیچ قید وشرطی نیست؛ و مقصود از علائم غیر حتمی آن است که وقوع آن ممکن است مشمولبداء گردد، چرا که فی الجمله مشروط به شروطی است که اگر آن شروط تحقق یابدآن علائم واقع می شوند، و اگر آن شروط مفقود باشد، آن علائم نیز تحققنمییابند.
علائمی در مورد حتمی بودن آنها نصی نداشته باشیم، تنها احتمال وقوع آن می رود، و قطعی نیستند.
علائم غیر حتمی بسیارند. ما در اینجا روایت مفصلی از امام امام صادق(ع) را برای شما می آوریم که …
تعدادبسیاری از آن را برشمرده است. این روایت مشهوری است، ولی برای آن که حقزحمات مؤلفین ادا شده باشد، می گوییم که این روایت را با تغییرات عبارتیاندکی از کتاب “یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام رمان(عج)” نوشته علیرضارجالی تهرانی نقل می کنیم.قیلا لازم است تذکر دهیم که گرچه هر یک از این علائم حتمی الوقوع نیست، ولی به طور کلی احوال آخرالزمان را به مامعرفی می کند. با مطالعه آن شباهتهای زیاد آن را با شرائط زمان خودمان می یابیم.
در این روایت، امام صادق(ع) به یکی از یاران خود فرمودند:
هرگاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند؛ و ظلم و ستم فراگیر شدهاست؛ و قرآن فرسوده و بدعتهایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن بوجود آمدهاست؛ و دیدی دین خدا، عملاً، توخالی شده، همانند ظرفی که آن را واژگون سازند!
و همچنین هر گاه دیدی که اهل باطن بر اهل حق پیشی گرفتهاند؛و کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمیشود، و بد کاران باز خواستنمیشوند؛ و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا میکنند.
و هنگامیکه دیدی افراد با ایمان سکوت کرده، و سخنشان را نمیپذیرند؛ و دیدی کهشخص بدکار دروغ گوید، و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمیکند؛ و دیدیکه بچهها به بزرگان احترام نمیگذارند؛ و قطع رحم می شود.
و وقتیدیدی که بد کار را ستایش کنند و او شاد شود، و سخن بدش به او برنگردد؛ ودیدی که نوجوانان پسر همان کنند که زنان کنند [یعنی به مانند آنان خود رازینت می کنند]؛ و زنان با زنان ازدواج کنند.
و هنگامی که دیدیانسانها اموال خود را در غیراطاعت خدا مصرف میکنند و کسی مانع آنهانمیشود؛ و دیدی که افراد با دیدن کار و تلاش مؤمنانه [از آن تعجب می کنند]
و به خدا پناه میبرند.
و دیدی که مداحی دروغین از اشخاص زیاد شود؛و همسایه همسایه خود را اذیت میکند و از آن جلو گیری نشود؛ و دیدی که :کافران از صعوبت زندگی مؤمن، شاد می شوند؛ و دیدی مردم شراب را آشکار میآشامند، و برای نوشیدن آن کنار هم مینشینند و از خداوند متعال نمیترسند؛و کسی که امر به معروف میکند خوار و ذلیل است.
و همچنین هنگامیکه دیدی آدم بدکار در چیزی مورد ستایش ست که خداوند آن را دوست ندارد؛ ودیدی که اهل قرآن و دوستان آنها خوارند؛ و راه نیک بسته و راه بد باز است؛ ودیدی که انسان ها به زبان میگویند، ولی عمل نمیکنند.
و وقتی دیدیخانه کعبه تعطیل شده، و به تعطیلی آن دستور داده میشود؛ و مؤمن، خوار وذلیل شمرده شود؛ بدعت و زنا آشکار شود؛ و مردم به شهادت و گواهی ناحق
اعتماد کنند.
و دیدی که حلال حرام، و حرام حلال می شود؛ و دین براساس میل اشخاص معنی می شود، و کتاب خدا و احکام آن تعطیل می گردد؛ و جرأتبر گناه آشکار شود، و دیگر کسی برای انجام آن منتظر تاریکی شب نگردد.
و
آنگاه که دیدی مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش؛ و ثروت بسیارزیاد در راه خشم خدا خرج گردد؛ و سردمداران به کافران نزدیک شوند و ازنیکوکاران دور شوند؛ و والیان در قضاوت رشوه بگیرند؛ و پستهای مهم والیانبر اساس مزایده است، نه بر اساس شایستگی.
و آن زمان که دیدی مردم رابه تهمت و یا سوء ظن بکشند؛ و دیدی که مرد به خاطر همبستری با همسران خودمورد سرزنش قرار گیرد. و هنگامی که زن بر شوهر خود مسلط شود و کارهایی کهمورد خشنودی شوهر نیست انجام میدهد و به شوهرش خرجی میدهد.
و
همچنین آنگاه که دیدی سوگند های دروغ به خدا بسیار گردد؛ و آشکارا قماربازیشود؛ و مشروبات الکلی به طور آشکار بدون مانع خرید و فروش میشود.
و
وقتی دیدی که مردم محترم توسط حاکمان قلدر خوار شوند؛ و نزدیک ترین مردمبه فرمانداران آنانی هستند که به ناسزاگویی به ما، خانواده عصمت(ع)، ستایششوند؛ و هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده، و گواهی اش را قبولنمیکنند.
و آنگاه که دیدی مردم در گفتن سخن باطل و دروغ با همرقابت می کنند؛ و شنیدن سخن حق بر مردم سنگین، ولی شنیدن باطل برایشان آساناست؛ و دیدی که همسایه از ترس زبان همسایه به او احترام میکند.
ووقتی دیدی حدود الهی تعطیل شود، و طبق هوی و هوس عمل گردد؛ و دیدی کهمسجدها طلا کاری (زینت داده) شود؛ و دیدی که راستگوترین مردم نزد آنهامفتری و دروغگو است.
هنگامی که دیدی بدکاری آشکار شده، و برای سخنچینی کوشش میشود؛ و ستم و تجاوز شایع شده است؛ و غیبت، سخن خوش آنها شود وبعضی بعض دیگر را به آن بشارت دهند.
وقتی دیدی حج و جهاد برای خدانیست؛ و سلطان به خاطر کافر، شخص مؤمن را خوار کند؛ و خرابی بیشتر از آبادی است؛ و معاش انسان از کم فروشی به دست میآید؛ و خون ریزی آسان گردد؛و مرد به خاطر دنیایش ریاست میکند.
و هنگامی که دیدی مردم نماز راسبک شمارند؛ و انسان ثروت زیادی جمع کرده، ولی از آغاز آن تا آخر، زکاتشرا نداده است؛ و قبر مردهها را بشکافند و آنها را اذیت کنند؛ و هرج و مرجبسیار شود؛ و مرد روز خود را با مستی به شب میرساند، و شب خود را نیز بههمین منوال صبح می کند، و هیچ اهمیتی به آیین مردم ندهد.
آنگاه که با حیوانات آمیزش شود؛ و مرد به مسجد (محل نماز) میرود و وقتی برمیگردد لباس در بدن ندارد؛ ( یعنی لباسش را دزدیده اند)
هنگامیکه دیدی حیوانات هم دیگر را بدرند؛ و دلهای مردم سخت، و دیدگانشان خشک، ویاد خدا برایشان گران است؛ و بر سر کسبهای حرام آشکارا رقابت میکنند؛ ودیدی که نمازخوان برای خودنمایی نماز میخواند؛ و فقیه برای دین خدا فقهنمیآموزد، و طالب حرام ستایش و احترام میگردد؛ و مردم در اطرافقدرتمندان هستند؛ و طالب حلال، مذمت و سرزنش میشود، و طالب حرام ، ستایش واحترام میگردد.
آنگاه که در مکه و مدینه کارهایی میکنند که خدادوست ندارد، و کسی از آن جلو گیری نمیکند، و هیچ کس بین آنها و کارهای بدشان مانع نمیشود؛ و آلات موسیقی و لهو و لعب در مدینه و مکه آشکار گردد؛و مرد سخن حق گوید و امر به معروف و نهی از منکر کند، ولی دیگران او را از
این کار برحذر میدارند.
هنگامی که دیدی مردم به همدیگر نگاهمیکنند [یعنی چشم همچشمی می کنند، یا معیارشان بر خوب و بد اعمال خدانیست] ، و از مردم بدکار پیروی نمایند؛ و راه نیک پیرو ندارد؛ و مرده رامسخره کنند و کسی برای او اندوهگین نشود؛ و دیدی که : سال به سال بدعت وبدیها بیشتر شود؛ و مردم جز از سرمایه داران پیروی نکنند؛ و به فقیر چیزیرا دهند که برایش بخندند، ولی در راه غیرخدا ترحم می کنند.
وقتی کهدیدی علائم آسمانی آشکار شود، و کسی از آن نگران نشود؛ و مردم مانندحیوانات در انظار یکدیگر عمل جنسی انجام می دهند و کسی از ترس مردم از آنجلو گیری نمیکند؛ و انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند، ولی در راه خدااز اندک هم مضایقه دارد.
و آنگاه که دیدی عقوق پدر و مادر رواج دارد، و فرزندان هیچ احترامی برای آنها قائل نیستند، بلکه نزد فرزند از همه بدترند.
هنگامی
که دیدی زنها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواسته آنها پیش نرود، ودیدی پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد، پدر و مادر را نفرین کند و از مرگشانشاد شود؛ و دیدی که اگر روزی بر مردی بگذرد، و او در آن روز گناه بزرگیمانند بدکاری ، کم فروشی، و زشتی انجام نداده ناراحت است.
و وقتیدیدی قدرتمندان، غذای عمومی مردم را احتکار می کنند؛ و اموال خمس در راهباطل تقسیم گردد، و با آن قماربازی و شراب خواری شود، و به وسیله شراببیمار را مداوا، و برای بهبودی، آن را تجویز کنند؛ و دیدی که مردم در امربه معروف و نهی از منکر و ترک دین بی تفاوت و یکسانند؛ و دیدی که سر و صدایمنافقان برپا، اما صدای حق طلبان خاموش است؛ و دیدی که برای اذان و نمازمزد میگیرند؛ و مسجدها پر است از کسانی که از خدا نمی ترسند و غیبت هم می
نمایند.
هنگامی که دیدی خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند؛ و قاضیانبر خلاف دستور خداوند قضاوت کنند؛ و استانداران از روی طمع، خائنان راامین خود قرار دهند؛ و فرمانروایان میراث مستضعفان را در اختیار بدکاران ازخدا بی خبر قرار دهند؛ و دیدی که بر روی منبرها از پرهیزکاری سخنمیگویند، ولی گویندگان آن پرهیزکار نیستند.
و بالخره هنگامی کهدیدی صدقه را با وساطت دیگران، بدون رضای خداوند، و به خاطر درخواست مردمبدهند؛ و دیدی وقت نمازها را سبک بشمارند؛ و همّت وهدف مردم شکم و شهوتشاناست؛ و دنیا به آنها روی کرده است؛ و دیدی نشانههای برجسته حق ویران شدهاست؛ [این آخرالزمان است] در این وقت خود را حفظ کن و از خدا بخواه که ازخطرات گناه نجاتت بدهد.(۱۲)
این بود روایت امام صادق (ع) که به ذکر گوشهای از مفاسد جهان در آستانه قیام وانقلاب بزرگ حضرت مهدی (عج) فرا گیر خواهد شد.
و اما “علائم حتمی الوقوع” ظهور با استفاده از روایات معصومین علیه السلام، اندک است.
در
روایتی امام صادق(ع) می فرمایند: «پیش از ظهور قائم(عج) پنج نشانه حتمیاست: قیام یمانی، فتنه سفیانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و شکافتن زمین وفرو رفتن عده ای در بیابان»(۱۳)
همچنین امام صادق فرموده است:«وقوع ندا[ی آسمانی] از امور حتمی است؛ و سفیانی از امور حتمی است و یمانیاز امور حتمی است و کشته شدن نفس زکیه از امور حتمی است و کف دستی که ازافق آسمان برون آید از امور حتمی است. و سپس اضافه فرمودند: «و نیز وحشتیدر ماه رمضان است که خفته را بیدار کند و شخص بیدار را به وحشت انداخته ودوشیزگان پرده نشین را از پشت پرده بیرون میآورد.»(۱۴)
امیرالمؤمنین(ع)از رسول خدا(ص) روایت نموده که فرمودند: «ده چیز است که پیش از قیامتحتماً به وقوع خواهد پیوست : فتنه سفیانی و دجال ، واقعه دخان [دود، ظهوردابه، خروج قائم،طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی، خسوف در مشرق، خسوف درجزیره العرب، و آتشی که از مرکز عدن شعله میکشد و مردم را به سوی بیابانمحشر هدایت میکند»(۱۵)
امام محمد باقر(ع) فرموده است: « در کوفه،پرچمهای سیاهی که از خراسان بیرون آمده است، فرود میآید و وقتی مهدی(ع)ظاهر شد، برای بیعت گرفتن به سوی آن میفرستد.»(۱۶)
وظائف شیعه در آخرالزمان :
روایاتیوارد شده که وظائف دینداران و پر هیزکاران را در ان زمان که از هر طرفابتلاء ات هجوم اورده است معین می کند و بطور کلی وظیفه هر فرد متدینی استکه هنگام شیوع نا ملایمات و در محیط فساد و بی دینی که مردم رو به سویشهوات و هوی پرستی و مادیگری سوق شوند.
با کمال صبر و حوصله درمقابلمخالفین و اهل فسق و عصیان استقامت ورزیده و کمترین سستی وتماسح و تزلزلدر راه انجام و ظائف الهی پیدا نکرده و بهر نحوی که میسر و ممکن است خود رااز آلودیگها و قبایح اعمال و خلافها و معاصی نگهداری و حفظ کرده و هم رنگافراد فریب خورده و منحرف شده قرار ندهد .
اری چون اجتما ع فاسدگشته و محیط تیره و دگر گون گشت چاره ای جز کناره گیری و پر هیز کاری ونگهداری خود نیست و امر به معرف ونهی از منکر به حق و دستگیری و نجات غریقدر صورتی وظیفه است که خود در معرض لغزش در مسیر هجوم سیل واقع نگردد البتهکناره گیری از محیط فاسد و خوداری از آلودگی ها و فساد بطور کلی وظیفههرفرد متدینی است و اندازه و خصوصیات و جزئیات این وظیفه با اشخاص و موارد ونیروهای افراد و موقعیت انان تفاوت می کند.
پی نوشت ها :
۱- محمد جواد مهری ؛ نشانه های شگفت آور آخرالزمان ص ۳۳
۲- غیبه ، نعمانی ، ص ۲۳۵
۳- ملاحم ، ابن طاووس ص ۷۷
۴- بحارالانوار ، جلد ۲ ص۱۹۰
۵- همان جلد ۵۲، ص ۳۸۰
۶- کمال الدین ، جلد ۱ ص ۳۳۱
۷- فردوس الاخبار ،ج ۵،ص ۲۲۷
۸- الفائق ، جلد ۱ ،ص۱۴۱
۹- الغیبه نعمانی ص ۲۷۱
۱۰- دائره المعارف قرآن الکریم ، مرکز فرهنگ و معارف قرآن ، ج ۱ ، ص ۱۱۴-۱۲۴
۱۱- غیبت نعمانی با ترجمه غفاری باب ۱۸ ص ۴۲۹
۱۲- بحارالانوار ، علامه مجلسی ج ۵۲ص ۲۵۶-۲۶۰(با اندکی تصرف در متن )
۱۳- کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق ص ۶۵۰
۱۴- غیبت نعمانی با ترجمه غفاری باب ۱۴ ص ۳۶۵
۱۵- بحارالانوار علامه مجلسی ج ۵۲ ص ۲۰۹و غیبت شیخ طوسی ص۲۶۷
۱۶- غیبت شیخ طوسی ص۲۷۴