سر درس امامت ۶۰ (ولایت تکوینی امام در قرآن ۱)
آصف بن برخیا با بهرمندی از بعضی از علم الکتاب توانست به ولایت تکوینی رسیده و به اذن الهی تخت بلقیس را در چشم به هم زدنی کیلومترها جا به جا نماید. اینک سوال این است: آیا غیر از او، کس دیگری در قرآن کریم دارای «علم الکتاب» دانسته نشده است؟ پاسخ مثبت است و لازم است به محضر آخرین آیه سوره رعد مشرف شویم.
در این آیه خداوند متعال می فرماید: «کافران مى گویند: تو رسول [خدا] نیستى. بگو: خداوند [به عنوان] گواه میان من و شما کافى است. و کسى که علم الکتاب به نزد اوست [بس است]» (رعد: ۴۳) اگر هر روز بهانه اى مى تراشند، هر زمان تقاضاى معجزهاى دارند و آخر کار هم باز مىگویند تو پیامبر نیستى! در پاسخ آنها بگو: «همین کافى است که دو کس میان من و شما گواه باشد یکى اللَّه و دیگرى کسی که علم کتاب نزد او است.» اما این چه کسی است که علم الکتاب نزد اوست در روایات متعددی (ر.ک: تفسیر برهان و نور الثقلین، ذیل آیه شریفه) این شخص به امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان معصومش تطبیق شده است. برای نمونه: ابو سعید خدرى مىگوید از پیامبر درباره «قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» (که در داستان سلیمان وارد شده است) سؤال کردم فرمود: «او وصى و جانشین برادرم سلیمان بود» عرض کردم: «قُلْ کَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ» از چه کسى سخن مىگوید و اشاره به کیست فرمود: «او برادرم على بن ابى طالب است» (المیزان جلد ۱۱ صفحه ۴۲۷)
جالب است که در روایات اهل سنت نیز این مساله وارد شده است و دانشمندانی مانند ابوحنیفه، ثعلبی، ابن مغازلی و … نیز «من عنده علم الکتاب» را بر امیر المومنین علیه السلام تطبیق نموده اند (ر.ک: تفسیر برهان، ج ۳، ۲۷۷)