مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۶۰ (ولایت تکوینی امام در قرآن ۱)

۶۰

آصف بن برخیا با بهرمندی از بعضی از علم الکتاب توانست به ولایت تکوینی رسیده و به اذن الهی تخت بلقیس را در چشم به هم زدنی کیلومترها جا به جا نماید. اینک سوال این است: آیا غیر از او، کس دیگری در قرآن کریم دارای «علم الکتاب» دانسته نشده است؟ پاسخ مثبت است و لازم است به محضر آخرین آیه سوره رعد مشرف شویم.

در این آیه خداوند متعال می فرماید: «کافران مى ‏گویند: تو رسول [خدا] نیستى. بگو: خداوند [به عنوان‏] گواه میان من و شما کافى است. و کسى که علم الکتاب به نزد اوست [بس است‏]» (رعد: ۴۳) اگر هر روز بهانه ‏اى مى‏ تراشند، هر زمان تقاضاى معجزه‏اى دارند و آخر کار هم باز مى‏گویند تو پیامبر نیستى! در پاسخ آنها بگو: «همین کافى است که دو کس میان من و شما گواه باشد یکى اللَّه و دیگرى کسی که علم کتاب نزد او است.» اما این چه کسی است که علم الکتاب نزد اوست در روایات متعددی (ر.ک: تفسیر برهان و نور الثقلین، ذیل آیه شریفه) این شخص به امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان معصومش تطبیق شده است. برای نمونه: ابو سعید خدرى مى‏گوید از پیامبر درباره «قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» (که در داستان سلیمان وارد شده است) سؤال کردم فرمود: «او وصى و جانشین برادرم سلیمان بود» عرض کردم: «قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ» از چه کسى سخن مى‏گوید و اشاره به کیست فرمود: «او برادرم على بن ابى طالب است» (المیزان جلد ۱۱ صفحه ۴۲۷)

جالب است که در روایات اهل سنت نیز این مساله وارد شده است و دانشمندانی مانند ابوحنیفه، ثعلبی، ابن مغازلی و … نیز «من عنده علم الکتاب» را بر امیر المومنین علیه السلام تطبیق نموده اند (ر.ک: تفسیر برهان، ج ۳، ۲۷۷)

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.