مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۵۶ (ولایت تکوینی در قرآن ۳)

۵۶

در درسهای قبل از ولایت تکوینی پیامبرانی چون عیسی، یوسف و موسی سخن به میان آمد اینک بشنوید از ولایت تکوینی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در قرآن کریم:

خداوند متعال می فرماید: «قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت و هرگاه نشانه‏اى ببینند روى بگردانند و گویند: سحرى دائمى است». (قمر: ۱ و ۲) بسیارى از مفسّران در بیان شأن نزول آیات فوق آورده‏اند: روزى مشرکان به پیامبر صلى الله علیه و آله گفتند: اگر در ادعاى خود راست‏گویى، ماه را براى ما دو نیم کن. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: آیا اگر این کار را انجام دهم، ایمان مى‏آورید؟ گفتند: آرى. پیامبر صلى الله علیه و آله از خدا درخواست کرد تا خواسته‏شان را به او عطا کند. سپس ماه به دو نیم شد. (طبرسى، مجمع البیان، ج ۹ و ۱۰، ص ۲۳۷)

در برخی منابع روائی نقل شده است که هنگامی که این درخواست از حضرت ختمی مرتبت شد، جبرئیل امین نازل شد و به حضرت عرض کرد: «یَا مُحَمَّدُ اللَّهُ‏ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ إِنِّی قَدْ أَمَرْتُ‏ کُلَ‏ شَیْ‏ءٍ بِطَاعَتِکَ‏ فَرَفَعَ رَأْسَهُ فَأَمَرَ الْقَمَرَ أَنْ یَنْقَطِعَ قِطْعَتَیْنِ فَانْقَطَعَ قِطْعَتَیْن‏، ای محمد خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید «همانا من همه چیز را به فرمانبرداری از تو امر کرده ام» پس پیامبر دستور داد تا ماه به دو قطعه شود و ماه دو نیمه شد» (بحار الانوار، ج ۱۷، ص ۳۵۲) آنچه در این نقل اهمیت دارد «ولایت تکوینی وسیع» پیامبر گرامی اسلام است زیرا خداوند به او فرمود «همه چیز را» رام تو کرده ام و همه آنها از تو اطاعت می نمایند بنابراین ولایت تکوینی پیامبر  در سطحی بسیار گستره قرار دارد تا جائی که ماه نیز مطیع اوست و به دستور او دو نیمه می شود.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.