سر درس امامت۱۵(جمع بندی پیام های آیه ابتلاء در خصوص امامت عامه)
- در نکات قبل در محضر آیه ابتلاء بودیم و بر اساس توضیحاتی که دادیم به روشنی سه اصل در خصوص «امامت عامه» و تبیین زوایای کلی مقام امامت از آیه۱۲۴ سوره بقره(آیه ابتلاء) استفاده کردیم.
- این سه اصل عبارت بودند از: ۱) برتری مقام امامت بر مقام نبوت؛ ۲) عصمت امام در تمام عمر؛ ۳) انتخاب انحصاری امام تنها به دست خداوند متعال.
- اکنون بهتر می توانیم معنای این روایت امام رضا علیه السلام را درک کنیم که فرمود: «آیا مردم قدر امامت و پایگاه آن را در میان امّت مى فهمند تا به انتخاب امام اقدام نمایند؟ به راستى امامت گرانقدرتر، بزرگوارتر، بلندپایگاه تر، استوارتر و ژرفتر از آن است که مردم با عقل خویش آن را دریابند یا با اندیشه و آراء خود بدان برسند یا بتوانند به اختیار خود امامى منصوب کنند. به راستى، امامت مقامى است که خداوند، پس از نبوّت و خلیل بودن در مرتبه سوّم، به ابراهیم علیه السّلام اختصاص داد و فضیلتى است که به واسطه آن بر شرافت ابراهیم افزود و نامش را بلند آوازه کرد.» (اصول کافی، ج۱، ص ۱۹۹)