مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

معرفت خدا یعنی در هر زمانی امام را شناختن

پوستر جمکران

 

فلسفه آفرینش انسان، رسیدن به مقام معرفت خداست. اما این معرفت حاصل نمی شود مگر به معرفت امام و حجت عصر(علیه السلام)؛ چرا که امام آینه تمام نمای حق و واسطه شناخت خداست

پرسش از فلسفه آفرینش، پرسش همیشگی آدم خاکی بوده و این موضوع همواره ذهن انسانها را به خود مشغول داشته است:

روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود
به کجا می روم آخر، ننمایی وطنم

اهمیت این پرسش موجب شده که قرآن کریم و روایات معصومین(علیه السلام) در موارد متعددی به تشریح و تحلیل فلسفه آفرینش انسان بپردازند. یکی از مهم ترین موضوعاتی که در آیات و روایات به عنوان فلسفه خلقت مطرح شده، رسیدن به معرفت خدا است.
اگر چه درک حقیقت معرفت خدا و شناخت راههای وصول به این معرفت نیازمند بحث تفصیلی است، اما در یکی از روایتهایی که از وجود مقدس حضرت اباعبداللّه الحسین(علیه السلام) نقل شده چنان زیبا و در کوتاه ترین عبارات به این موضوع پرداخته شده که ما را از بسیاری مباحث تفصیلی بی نیاز می سازد.

آن حضرت در این روایت می فرماید:
أیّها الناس! إنّ اللّه ، جلّ ذکره، ما خلق العباد إلّا لیعرفوه فإذا عرفوه عبدوه فإذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عباده ماسواه. فقال له رجل: یابن رسول اللّه بأبی و أنت و أمّی فما معرفه اللّه ؟ قال: معرفه أهل کلّ زمان إمامهم الذی یجب علیهم طاعته.(۲)

هان ای مردم! همانا خداوند ـ بزرگ باد یاد او ـ بندگان را نیافرید مگر برای این که او را بشناسند. پس هرگاه او را بشناسند او را بپرستند و هرگاه او را بپرستند، با پرستش او از بندگی هر آنچه جز خداست بی نیاز گردند. مردی سؤال کرد: ای فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدایت، معرفت خدا چیست؟ حضرت فرمود: این است که اهل هر زمانی، امامی را که باید از او فرمان برند، بشناسند.

آری، فلسفه آفرینش انسان، رسیدن به مقام معرفت خداست. اما این معرفت حاصل نمی شود مگر به معرفت امام و حجت عصر(علیه السلام)؛ چرا که امام آینه تمام نمای حق و واسطه شناخت خداست. چنان که امام صادق(علیه السلام) فرمود:

… نحن العالمون (القائمون) بأمره والداعون إلی سبیله، بنا عرف اللّه و بنا عبداللّه ، نحن الأدلاّء علی اللّه ولولانا ما عبداللّه .(۲)
ما دانایان (برپا دارندگان) به امر خدا و دعوت کنندگان به راه او هستیم. به واسطه ما خدا شناخته و پرستیده می شود. ما راهنمایان به سوی خدا هستیم و اگر ما نبودیم خدا پرستیده نمی شد.

پ ن:
۱)فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع) صص ۶۰۵-۶۰۴.
۲)محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج۲۶، ص۲۶۰، ح۳۸. همچنین ر.ک: همان، ص۲۴۷، ح۱۴.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.