مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۳۰+۱۰ حدیث از بی بی دو عالم

 چهل روایت از حضرت زهرا(سلام الله علیها)
۱٫ کسی که عبادتهای خالصانه خود را به سوی خدا فرستد ، پروردگار بزرگ بهترین
مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد . (۱)

۲ . پاداش خوشرویی در برابر مؤمن بهشت است ، و خوشرویی با دشمن ستیزه جو ، انسان
را از عذاب آتش باز می دارد . (۲)

۳ . ما اهل بیت رسول خدا ، وسیله ارتباطخدا با مخلوقات و برگزیدگان خداییم ، ما
جایگاه پاک خدا و دلیلهای روشن او و وارثان پیامبران الهی می باشیم . (۳)

۴٫ خداوند اطاعت و پیروی از ما اهل بیت (ع ) را سبب برقراری نظم اجتماعی در
امت اسلامی ، و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها
قرار داده است . (۴)

۵ . پیامبر (ص ) و علی (ع ) دو پدر امت اسلام می باشند ، که اگر مردم از آنان پیروی
کنند ، کجی ها و انحرافاتشان را اصلاح نموده و آنها را از عذاب جاویدان نجات
می دهند ، و اگر همراه و یاورشان باشند نعمتهای همیشگی خداوندی را ارزانیشان
می دارند . (۵)

۶ . از حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) روایت شده که رسول خدا فرمودند : امام
همچون کعبه است که باید به سویش روند ، نه آنکه ( منتظر باشند تا ) او به
سوی آنها بیاید .(۶)

۷ .همانا خوشبت حقیقی کسی است که علی ( علیه السلام ) را دوست بدارد . (۷)

۸٫ کسی که پس از خوردن غذا ، با دستی آلوده و چرب بخوابد ، هیچ کس جز خودش را
سرزنش ننماید . (۸)

۹٫ اما حقانیت من در مالکیت فدک ، همانا خداوند بزرگ آیه ” آت ذاالقربی
حقه ” را وقتی در قرآن کریم بر رسول خدا نازل فرمود ، من و فرزندانم نزدیکترین
مردم به پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) بودیم ، پس رسول خدا فدک را به من و
فرزندانم هدیه فرمود . (۹)

۱۰٫ برای مؤمن ، خرما هدیه خوبی است . (۱۰)

۱۱٫ حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) فرمود : وقتی آیه ۶۳سوره نور نازل شد که :
” ای مسلمانان ، رسول خدا را آن گونه که همدیگر را می خوانید ، صدا نکنید “
ترسیدم که رسول خدا را با لفظ ” ای پدر ” بخوانم ، من هم مانند دیگران پدر را با
نام ” یا رسول الله ” صدا زدم . دو سه بار که پدر را با این نام خواندم ، رو به
من کرده فرمودند :
ای فاطمه ! این آیه درباره تو و خانواده تو و نسل تو نازل نشده است ، فاطمه
جان ، تو از منی و من از تو ، همانا این آیه برای ادب کردن آدم های خشن و درشت
خوهای قریش ، انسان های خودخواه و متکبر ، نازل شده است . دخترم تو با جمله
” پدر جان ” خطاب کن که مایه حیات قلب من است و خداوند را خوشنود می کند . (۱۱)

۱۲٫ مردی نابینا از حضرت فاطمه ( علیها السلام ) اذن خواست که داخل خانه شود .
فاطمه ( علیها السلام ) خود را از او مستور کرد . پیغمبر خدا ( صلی الله علیه
و آله ) به فاطمه فرمود : به چه سبب خود را مستور کردی و حال این که این مرد
نابینا تو را نمی بیند . حضرت زهرا ( علیها السلام ) پاسخ داد ، ” اگر او مرا
نمی بیند ، من او را می نگرم ، و اگر چه او نمی بیند اما بوی زن را استشمام
می کند ” . رسول خدا پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود : ” شهادت می دهم که
تو پاره تن منی ” .(۱۲)

۱۳٫ خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از
تکبر و خودخواهی . (۱۳)

۱۴٫ خدای تعالی زکات را مایه پاکی جان و فزونی روزی ، و روزه را برای پابرجایی
اخلاص قرار داد . (۱۴)

۱۵٫ خدای تعالی حج را موجب استحکام دیانت ، و عدالت را مایه وحدت و هماهنگی دلها
قرار داد . (۱۵)

۱۶٫ خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام ، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگی
پاداش حق تعالی قرار داد .
خداوند امر به معروف را جهت اصلاح جامعه واجب فرمود . (۱۶)

۱۷٫ خدای تعالی نیکی به پدر و مادر را واجب فرمود تا از خشم او در امان بمانند ،
و دستگیری از خویشان را موجب افزایش عمر و سبب فزونی جمعیت و قدرت قرار
داد . (۱۷)

۱۸٫ خدای تعالی قصاص را وسیله حفظ جانها و وفای به نذر را برای رسیدن به مغفرت و
آمرزش قرار داد . (۱۸)

۱۹٫ خدای تعالی مراعات کامل وزن و پیمانه را برای جلوگیری از کم فروشی ، و نهی از
شراب خواری را برای پرهیز از پلیدی تشریع نموده است . (۱۹)

۲۰٫ خدای تعالی پرهیز از افترا و دشنام را برای دور شدن از لعنت واجب فرمود و
دزدی را منع کرد تا راه عفت پویند . (۲۰)

۲۱٫ خداوند شرک را حرام فرمود تا به اخلاص طریق بندگی و یکتاپرستی جویند ، ” پس
چنانکه باید ، ترس از خدا را پیشه گیرید و جز مسلمان نمیرید ” و آنچه فرموده
است به جا آرید و خود را از آنچه نهی کرده باز دارید که ” تنها دانایان از خدا
می ترسند . (۲۱)

۲۲٫ حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) در جواب سلمان که برای فقیری تقاضای کمک
داشت فرمود :
” ای سلمان ! سوگند به خداوندی که حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله ) را به
پیامبری برگزید ، سه روز است که غذا نخورده ایم و فرزندانم حسن و حسین ( علیهما
السلام ) از شدت گرسنگی بی قراری می کردند و خسته و مانده به خواب رفته اند . اما
من نیکی و نیکوکاری را که درب منزل مرا کوبیده است ، رد نمی کنم ” . (۲۲)

۲۳٫ پروردگارا ! بزرگا ! به حق پیامبرانی که آنها را برگزیدی و به گریه های حسن و
حسین در فراق من ، از تو می خواهم گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا
ببخشایی . (۲۳)

۲۴٫ امام حسن مجتبی ( علیه السلام ) فرمود : مادرم فاطمه ( علیها السلام ) را دیدم که
شب جمعه تا صبح مشغول عبادت و رکوع و سجود بود ، و شنیدم که برای مؤمنین دعا
می کرد و اسامی آنان را ذکر می نمود و برای آنان بسیار دعا می کرد ولی برای خودش
دعا نکرد ، پس به او عرض کردم : مادر ، چرا همان طور که برای دیگران دعا کردی
برای خودت دعا نکردی ، فرمودند : ” پسرم ، اول همسایه و سپس خود و اهل
خانه ” .(۲۴)

۲۵٫روزی حضرت فاطمه ( علیها السلام ) خطاب به حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) .
فرمود :” علی جان ! نزدیک بیا تا اطلاع دهم شما را از آنچه در گذشته اتفاق افتاد
و آنچه در حال به وقوع پیوستن است و آنچه در آینده رخ خواهد داد تا روز قیامت
هنگامه برپایی رستاخیز عمومی ” . (۲۵)

۲۶٫ حضرت زهرا ( علیها السلام ) در رابطه با دعای روز جمعه از رسول گرامی اسلام نقل
فرمودند که : در روز جمعه ساعتی است که هر خواسته خیر و نیکویی در آن ساعت به
اجابت می رسد . پرسیدم : یا رسول الله کدام ساعت است ؟ فرمودند : آنگاه که
نصف خورشید در افق پنهان شود . (۲۶)

۲۷٫ بهترین شما کسانی هستند که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان ترند و با همسرانشان
مهربان و بخشنده اند . (۲۷)

۲۸٫ اگر روزه ، زبان و گوش و چشم و دست و پای روزه دار را از ارتکاب اعمال ناپسند
حفظ نکند ، روزه را می خواهد چه کند ( و به چه دردش می خورد ) . (۲۸)

۲۹٫ آنچه برای زنان نیکوست این است که ( بدون ضرورت ) مردان نامحرم را نبینند ،
و نامحرمان نیز آنها را ننگرند . (۲۹)

۳۰٫ ای رسول خدا ، سلمان از سادگی لباس من تعجب نمود ، سوگند به خدایی که تو را
مبعوث فرمود ، مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندی است که روزها بر
روی آن شترمان علف می خورد و شب ها بر روی آن می خوابیم ، و بالش ما چرمی است
که از لیف خرما پر شده است . (۳۰)

۳۱٫ آن لحظه ای که زن در خانه خود می ماند ، ( و به امور زندگی و تربیت فرزند
می پردازد ) به خدا نزدیک تر است . (۳۱)

۳۲٫ به او گفته شد : ای دختر رسول خدا ، دستهایت زخم شده است ، خود را به زحمت
مینداز ، در کنار شما خدمتکار منزلتان فضه ایستاده است ، کار منزل را به او
واگذار ! حضرت زهرا ( علیها السلام ) پاسخ داد : ” رسول خدا ( صلی الله علیه و
آله ) به من سفارش فرمود که کارهای خانه را با فضه تقسیم کنم ، یک روز او کار
کند و روز دیگر من ، دیروز نوبت او بود و امروز نوبت من است ” . (۳۲)

۳۳٫ حضرت علی و فاطمه ( علیهما السلام ) در تقسیم وظایف زندگی زناشویی از رسول خدا
( صلی الله علیه و آله ) راهنمایی خواستند . فرمودند : کارهای داخل منزل را
فاطمه ( علیها السلام ) و کارهای بیرون منزل را علی ( علیه السلام ) انجام دهد .
پس حضرت زهرا ( علیها السلام ) با خوشحالی فرمود : ” جز خدا کسی نمی داند که از
این تقسیم کار تا چه اندازه خوشحال شدم ، زیرا رسول خدا مرا از انجام کارهایی که
مربوطبه مردان است بازداشت ” . (۳۳)

۳۴٫ حضرت زهرا ( علیها السلام ) در لحظه های واپسین زندگی ، پس از وضو گرفتن به اسماء
بنت عمیس فرمود : ” ای اسماء ! عطر مرا همان عطری که همیشه می زنم ، و پیراهنی
را که همیشه در آن نماز می گزارم بیاور و بر بالینم بنشین ، هرگاه وقت نماز شد
مرا از خواب بیدار کن ، اگر بیدار شدم که نماز می گزارم ، و اگر بیدار نشدم کسی
را به دنبال علی ( علیه السلام ) بفرست ” . (۳۴)

۳۵٫ حضرت فاطمه ( علیه السلام ) به زن مؤمنه ای که در یک بحث دینی و عقیدتی بر زنی
فاسد و از دشمنان اهل بیت ، غلبه کرده و بسیار خوشحال شده بود ، فرمود :
” همانا شادی فرشتگان در غلبه تو بر آن زن معاند ، بیش از شادی توست ، و اندوه
و نگرانی شیطان و دوستان شیطان در این شکست ، بیشتر و شدیدتر از آن زن شکست
خورده است ” . (۳۵)

۳۶٫ آنگاه که در روز قیامت برانگیخته شوم ، از گناهکاران امت پیامبر ( صلی الله
علیه و آله ) شفاعت خواهم کرد . (۳۶)

۳۷٫ اگر به آنچه به شما امر می کنیم عمل می کنی و از آنچه شما را برحذر می داریم دوری
می کنی ، از شیعیان ما می باشی ، والا هرگز . (۳۷)

۳۸٫ شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند ، و همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و
دشمنان دشمنان ما و کسی که با قلب و زبان تسلیم ما اهل بیت شده ، در صورتی که
از اوامر ما سرپیچی کنند و نواهی و موارد پرهیز را محترم نشمرند ، از شیعیان
واقعی ما نخواهند بود ، با این حال جایگاهشان در بهشت خواهد بود ، ولی بعد از
پاک شدن از گناهان به وسیله بلاها و مصیبتها در دنیا ، یا تحمل مشکلات و شدائد
روز قیامت و یا قرار گرفتن اندک زمانی در طبقات بالای جهنم و چشیدن عذاب ، تا
اینکه ما به خاطر دوستی شان با ما نجاتشان داده و آنان را به پیشگاه خودمان انتقال
خواهیم داد . (۳۸)

۳۹٫ پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله ) حوادث تلخ آینده را برای حضرت زهرا
( علیها السلام ) توضیح داد و به شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین ( علیها السلام )
اشاره کرد .
حضرت فاطمه ( علیها السلام ) فرمود : ” ای پدر ! چه کسی فرزندم و نور چشم و میوه
دلم ، حسین ( علیه السلام ) را شهید می کند ” ؟ فرمود : ” بدترین افراد امت من “.
حضرت زهرا ( علیها السلام ) پرسید : ” ای پدر سلام مرا به حضرت جبرئیل برسان و
از او بپرس که در کجا حسین مرا شهید می کنند ” ؟
رسول خدا ( صلی الله علیه و اله ) فرمود : ” در سرزمینی که به آن کربلا می گویند “.
پس حضرت فاطمه ( علیها السلام ) فرمود : ! ای پدر در برابر خواسته های خدا تسلیم
و راضی ام و به خدا توکل کرده ام ” . (۳۹)

۴۰٫ یکی از زنان مدینه خدمت زهرا ( علیها السلام ) رسید و گفت : مادر پیری دارم که
در مسایل نماز سؤالاتی دارد و مرا فرستاده است تا مسایل شرعی نماز را از شما
بپرسم . حضرت زهرا فرمود : بپرس . و آنگاه مسایل فراوانی مطرح کرد و پاسخ شنید.
در ادامه پرسشها آن زن خجالت کشید و گفت : ای دختر رسول خدا بیش از این نباید
شما را به زحمت اندازم .
حضرت فاطمه ( علیها السلام ) فرمودند : ” باز هم بیا و آنچه سؤال داری بپرس ،
آیا اگر کسی را روزی اجیر نمایند که بار سنگینی را به بام بالا ببرد و در مقابل صد
هزار دینار طلا مزد بگیرد ، چنین کاری برای او دشوار است ” ؟ گفت : خیر . حضرت
ادامه دادند : ” من هر مسأله ای را که پاسخ می دهم ، بیش از فاصله بین زمین و
عرش گوهر و لؤلؤ پاداش می گیرم ، پس سزاوارتر است که بر من سنگین نیاید . ” (۴۰)


پی نوشت :

۱٫ بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۲۴۹ .
۲٫ بحار الانوار ، ج ۷۵، ص ۴۰۱ .
۳٫ شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید ، ج ۱۶، ص ۲۱۱ .
۴٫ احتجاج طبرسی ، ایران : انتشارات اسوه ، ج ۱ ، ص ۲۵۸ .
۵٫ بحار الانوار ، ج ۲۳، ص ۲۵۹ .
۶٫ بحار الانوار ، ج ۳۶، ص ۳۵۳ .
۷٫ مجمع الزوائد علامه هیثمی ، ج ۹ ، ص ۱۳۲٫
۸٫ کنز العمال ، ج ۱۵، ص ۲۴۲، ح ۴۰۷۵۹ .
۹٫ مستدرک الوسایل ، ج ۷ ، ص ۲۹۱ .
۱۰٫ کنز العمال ، ج ۱۲، ص ۳۳۹، ح ۳۵۳۰۵ .
۱۱٫ بحار الانوار ، ج ۴۳، ص ۳۳ .
۱۲٫ بحار الانوار ، ج ۴۳، ص ۹۱ .
۱۳٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۸ .
۱۴٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۸ .
۱۵٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۸ .
۱۶٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۸ .
۱۷٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۹ .
۱۸٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۹ .
۱۹٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۹ .
۲۰٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۹ .
۲۱٫ احتجاج طبرسی ، ج ۱ ، ص ۲۵۹ .
۲۲٫ بحار الانوار ، ج ۴۳، ص ۷۲ .
۲۳٫ ذخائر العقبی ، ص ۵۳ ؛ کوکب الدری ، ج ۱ ، ص ۱۹۶ .
۲۴٫ بحار الانوار ، ج ۴۳، ص ۸۱ .
۲۵٫ بحار الانوار ، ج ۴۳، ص ۸٫
۲۶٫ کنز العمال ، ج ۷ ، ص ۷۶۶ .
۲۷٫ دلایل الامامه طبری ، ص ۷٫
۲۸٫ مستدرک الوسایل ، ج ۷ ، ص ۳۶۶ .
۲۹٫ بحار الانوار ، ج ۳۷، ص۶۹ .
۳۰٫ بحار الانوار ، ج ۸ ، ص ۳۰۳ .
۳۱٫ بحار الانوار ، ج ۴۳، ص ۹۲ .
۳۲٫ الخرائج و الجرائح لقطب الدین راوندی ، ص ۵۳۰
۳۳٫ بحار الانوار ، ج ۴۳، ص ۸۱ .
۳۴٫ کشف الغمه ، ج ۲ ، ص ۱۲۲ .
۳۵٫ بحار الانوار ، ج ۲ ، ص ۸٫
۳۶٫ احقاق الحق ، ج ۱۰، ص ۳۶۷ .
۳۷٫ بحار الانوار ، ج ۶۸، ۱۵۵ .
۳۸٫ بحار الانوار ، ج ۶۸، ص ۱۵۵٫
۳۹٫ نهج الحیاه ، ص ۲۰۸ .
۴۰٫ بحار الانوار ، ج ۲ ، ص ۳٫
به نقل از پایگاه اینترنتی منادی

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.