مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

مراتب تربیت مهدوی(۱)

IMG_20160425_105309

مراتب تربیت مهدوی(۱)

تربیت عام وفراگیر

تربیت مهدوی سلسله و مراتبی را داراست که آنها را به سه مرتبه تقسیم کرده اند :

  1. تربیت عام وفراگیر

تربیتی است که شامل همه انسانها – چه خوب و چه بد – میشود. از این نوع تربیت همگان بهره میبرند چه تربیت را بپذیرند و چه عناد و سرکشی کنند و از پذیرش آن سرپیچی کنند.

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرمایند:

«ما من قلب آدمی إلا و هو بین إصبعین من أصابع الله تعالى فإذا شاء أن یثبته ثبته و إذا شاء أن یقلبه قلبه»؛(۱) «هیچ قلبی از قلب‌های آدمیان نیست مگر این‌که در میان دو انگشت از انگشتان خداوند قرار دارد، پس اگر خداوند بخواهد، آن‌را ثابت نگه‌دارد و اگر بخواهد آن‌را تغییر دهد».

پس قبضه قلوب آدمیان در ولایت و تحت سیطره او میباشد و هر گونه دگرگونی بخواهد ایجاد میکند.

هدایت وتربیت مهدوی که تجلی هدایت وتربیت الهی است در مرتبه عام وفراگیر شامل همه انسانها در کل جهان می شود وتمام فیوضات الهی از مجرای ولایت و هدایت وتربیت او جریان میابد.

همان طور که درفرازی از دعای ندبه میخوانیم ؛ أین سبب المتصل بین الأرض و السماء(۲)

کجاست آن وسیله (ارتباط) میان زمین و آسمان، آن پیوند میان فرش و عرش؟

و در دعای «عدیله » نیز درباره آن حضرت آمده: «ثم الحجه الخلف القائم المنتظر المهدی المرجی الذی ببقائه بقیت الدنیا و بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء» (۳)

پس از یازده امام ، امام و حجت دوازهم قائم منتظر مهدی است که امیدها به اوست و به واسطه او دنیا باقی و برقرار می باشد و به برکت وجود او مردم روزی دریافت می کنند و در سایه وجود او آسمان و زمین بر قرارند .

بنابراین تمام انسانهای روز زمین به برکت وجود امام مهدی (ع) این تربیت وهدایت شامل آنها خواهد شد و این هدایت عامی است که شامل همه افراد میشود.

  1. تربیت خاص و ویژه
  2. تربیت أخص

—————————————————————–

۱- علم الهدی، علی بن حسین، أمالی المرتضی (غرر الفوائد و درر القلائد)، محقق و مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج ۱، ص ۳۱۸، دار الفکر العربی، قاهره، چاپ اول، ۱۹۹۸م.

۲- مفاتیح الجنان ، دعای ندبه

۳- مفاتیح الجنان ، دعای عدلیه

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.