مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

آرامش سه گانه در خانواده

IMG_20160412_130730

خانواده از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است و باعث تکامل انسانی و رسیدن به سعادت ابدی خواهد شد وهیچ پایگاهی مثل خانواده نمی تواند این مسیر تکامل را برای انسان مهیا کند.

انسان برای رشد متعالی خود به سه نوع آرامش نیاز دارد:

  1. آرامش روحی
  2. آرامش جسمی
  3. آرامش عاطفی .

این سه نوع آرامش در کانون گرم خانواده قابل دسترسی خواهد بود چنانکه خداوند تبارک وتعالی میفرماید: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (۱)

طبق کلام خدا مهمترین هدف ازدواج رسیدن به آرامش هست . ازدواج سبب دوری از تکبر و خودخواهی های فردی وهمچنین کسب فضیلت های اخلاقی از یکدیگر وبه عبارتی کامل تر شدن زن ویا مرد می باشد.

در آیه ابتدا از واژه موده وسپس رحمت استفاده شده است. انسان در ابتدای زندگی خواه ناخواه اختلاف نظر دارد پس نیاز به دوستی شدید ودرک متقابل دارد و این دوستی شدید سبب می شود ایرادها نادیده گرفته شوند وبا گذشت هر دو طرف ، اختلاف نظرها بر طرف می شود البته اگر استقلال فکری حاکم باشد وابسته به حرف دیگران نباشند . در ادامه از رحمت ومهربانی صحبت شده که نشان می دهد زن ومرد در سنین پیری به مهربانی یک دیگر بیشتر نیاز دارند ودر آن زمان که بیماری وسختی های زندگی بیشتر هست باید با مهربانی و بیان خوشی های گذشته زندگی خود را شیرین تر کنند .

پس خانواده سالم و بهشتی که زمینه ساز رشد انسان خواهد بود ، خانواده ای است که در آن سکونت و آرامش وجود داشته باشد . پروردگار هستی در قرآن کریم ضمن آنکه حقیقت زن ومرد را یک گوهر دانسته ، اصالت را در ایجاد این سکونت وآرامش به زن داده و مرد را مجذوب مهر زن معرفی کرده است.

———————————————————————-

۱- سوره روم / آیه ۲۱

منبع : زن در آیینه جمال و جلال ، آیت الله جوادی آملی

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.