مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

امام زمان می تواند ما را عاق کند!

امام زمان و عاق کردن

امام زمان(عجل الله) هم می‌تواند ما را عاق کند؟

دراینجا به نقل مشهوری از رسول اعظم صل الله علیه و آله در این رابطه می پردازیم :
روایتی از پیامبر (ص)‌ داریم که حضرت (ص) فرمودند: «انا وعلی اباواه هذه الامه؛ من و علی پدران این امت هستیم.» در این روایت نوع دوم پدر منظور است. یعنی پدر معنوی و روحانی امت هستند که دین و معنویت و تکامل روحی امت را به عهده دارند.
«کسی که عاق پدر و مادر شود لعنت خدا بر اوست.» حال این جمله را در کنار جمله ای قرار دهید که فرمودند: «من و علی پدران این امت هستیم» نتیجه چه می شود؟

فرزندان همچنان که مورد عاق پدر و مادر جسمانی و نسبی خود قرار می گیرند، ممکن است عاق پدران معنوی نیز شوند. کسی که در مسیر دین نباشد در مسیر فرمان پیامبر (ص) و معصومین علیهم الصلاه والسلام نباشد مورد عاق و بی مهری آنها قرار می گیرد و لعنت الهی را برای خود خریده است. رسول خدا صل الله علیه وآله همچنین فرمودند: «کسی که نسبت به پدر و مادر عصیان داشته باشد و بی احترامی کند؛ خدا او را لعن می کند.» سپس می فرمایند: «من و علی پدران این امت هستیم.» اگر بر ما نیز بی احترامی و بی مهری شود لعنت خدا را به دنبال دارد.

واژه «پدر» که پیامبر (ص) در این روایت می فرمایند با چه کاربردی و چه استعمالی بکار رفته است؟ وقتی می فرمایند من و علی پدران این امت هستیم یعنی تربیت و تکامل روحی و هدایت امت برعهده ی ماست. وقتی نگاه می کنیم می بینیم همه ی ائمه ی معصومین علیهم السلام اینگونه هستند و این مسئولیت را بر عهده دارند. بنابراین، تمام امامان به نوعی پدران معنوی ما هستند، بخصوص امام مهدی علیه السلام که امروز در قید حیات هستند و ما فرزندان این پدر مهربان هستیم.

چنانچه میان فرزندان و پدر و مادر جسمانی و نسبی آنها، ارتباط و حقوق متقابل وجود دارد؛ همین حقوق متقابل درباره پدران معنوی نیز وجود دارد و در آنجا نیز همین حقوق متقابل جاری و ساری است. حقوقی که پیامبر صل الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام (به عنوان پدران معنوی امت) بر جامعه دارند به ان اشاره می کنیم.

۱): اطاعت و پیروی؛ اولین حقوقی که آنها دارند این است که از آنها اطاعت و پیروی کنیم. اطاعت و پیروی کردن از آنها سبب رشد و ترقی ما می شود. روح ما را تکمیل می کند و موجبات فلاح و رستگاری ما هم در دنیا و هم در آخرت را فراهم می کند.

۲)«عشق و علاقه» است. هرچه عشق و علاقه نسبت به یک وجود خارجی بیشتر باشد، انسان بیشتر در آن مسیر قرار می گیرد. علاقه هرچه بیشتر باشد بیشتر سعی می کنیم که به او عشق بورزیم و زندگی، رفتار، گفتار و … خود را بر اساس عشق او تنظیم کنیم. .
۳)حق بعدی آنها بر ما، معرفت و شناخت نسبت به آنهاست. معرفت نسبت به جایگاه، حقوق و شخصیت حقیقی آنها که هر چه معرفت بیشتر باشد درس آموزی ما هم بیشتر می شود.

۴)«احترام و تکریم نسبت به ائمه (ع)» است ما باید با احترام با آنها برخورد کنیم و هرچه این ادب و تکریم بیشتر باشد نشان از خوی هدایتگری انسان دارد.

نتیجه اینکه: امام زمان (عجل الله)پدر معنوی ما هستند،همانطوری که پیامبر و امیرالمؤمنین پدر مسلمین هستند پس  رعایت حقوق پدر از طرف ما نسبت به امام دوازدهم لازم و واجب است.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.