منجی دوازدهم | مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

منو

احمدالحسن و دزدی از روایات

احمد بصری در کتاب خود(۱) در پاسخ به سؤالی درباره شخصیت یمانی، روایتی را از کتاب بشاره الاسلام نقل کرده و با استدلال به آن مدعی می ­شود که خودش جانشین امام زمان عج (خلیفه المهدی) است:قال رسول الله ص: ثم ذکر شاباً فقال إذا رأیتموه فبایعوه فإنه خلیفه المهدی

اما در همین کتاب بشاره الاسلام منبع روایت را کتاب عُقد الدُرَر فی أخبار المنتظر (۲)، باب ۴ فصل ۴ می آورد که  چنین آمده است:
عن ثوبان رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله علیه و سلم:…. ثم ذکر شیئا، فقال: «اذا رأیتموه فبایعوه: ولو حبواً علی الثلج، فانه خلیفه الله المهدی.

ترجمه کامل روایت:رسول خدا (ص) …. سپس رسول اکرم چیزی گفت و پس از آن فرمود وقتی او را دیدید با او بیعت کنید حتى اگر مجبور باشید چهاردست و پا بر روی برف و یخ راه بروید چرا که او جانشین خدا، مهدی عج است(۳).

بنابر این آنچه در عُقد الدُرَر آمده است حاوی واژه «شیئاً» (چیزی) است و نه «شاباً»، و عبارت خلیفه الله المهدی «جانشینِ خداوند، مهدی ع» است و نه خلیفه المهدی «جانشینِ مهدی ع».
صاحب عُقد الدُرَر نیز خود، این حدیث را از کتاب المستدرک علی الصحیحین» تالیف حاکم نیشابوری گرفته است که در مستدرک حاکم هم این روایت با عبارت شیئا و خلیفه الله المهدی آمده است.

با مطالعه دقیق این روایت از منبع اصلی آن درمیابیم که این روایت هیچ دلالتی با احمد بصری ندارد و مربوط به خود حضر حجت (عج) است  اما نکته دیگر این است که مدعی یمانی دزدی از روایت میکند و خود را مصداق روایت میداند و حتی اگر نگوییم از روایت دزدیده است، بی سوادی و نا آگاهی احمد بصری مشخص می‌شود چرا که این مسئله نشان میدهد تا چه اندازه این شخص نسبت به روایات بی اطلاع است که از اصل این روایت هیچ چیزی نمیداند.

پی نوشت:
۱)المتشابهات، احمد الحسن، ج۴، س۱۴۴
۲)نوشته یوسف بن یحیی مقدسی شافعی سلمی (متوفی ۶۸۵ هـ )
۳)عن ثوبان رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله علیه و سلم:یقتل عند کنزکم ثلاثه کلهم ابن خلیفه ثم لا یصیر الى واحد منهم، ثم تطلع الرایات السود من قبل المشرق فیقتلونهم قتلا لم یقتله قوم» ثم ذکر شیئا، فقال: «اذا رأیتموه فبایعوه: ولو حبواً علی الثلج، فانه خلیفه الله المهدی
رسول خدا ص فرمود سه تن که هر سه فرزند خلیفه باشند، در دوران زمامدارى شما بر سر ریاست دنیوى کشته مى‌شوند سپس زمام کار به هیچ یک از آنان نمی­رسد. آنگاه بیرق هاى سیاه از جانب مشرق زمین نمایان مى‌شود (واهل فتنه) را آن چنان مى‌کشند که تا آن زمان هیچ قومى را بدان سان نکشته باشند. سپس رسول اکرم چیزی گفت و پس از آن فرمود وقتی او را دیدید با او بیعت کنید حتى اگر مجبور باشید چهاردست و پا بر روی برف و یخ راه بروید چرا که او جانشین خدا، مهدی عج است.(عُقد الدُرَر فی أخبار المنتظر، باب ۴ فصل ۴)

نویسنده :  جواد رحیمی

4 thoughts on "احمدالحسن و دزدی از روایات"

  • پیرو گفت:

    نویسنده این مطلب خودشو بیشتر معرفی کنه تا بیاییم باهاش مناظره کنیم.

  • برای مناظره ابتدا همین پست رو پاسخ بدید تا بعد برای مناظره معرفی کنیم.

  • پیرو گفت:

    دزد شمایید که دارید ایمان ما رو به سید میدزدید.اینستاگرامتون رو هم دیدم.همش اراجیفه.
    ایمان ما سید احمد ع چیزی نیست که با این حرفا و مطالب از دست بره.ما برای ایمانی که به ایشان اوردیم دلیل محکم داریم.
    خنده داره.خودتون هم نوشتید که در اون کتاب اونجور گفته شده.خب سید احمد ع همون رو دیده و نقل کرده دیگ چه مرگتونه؟!چرا با این دعوت مبارک دشمنی میکنید؟
    علماتون چطوری مختون رو شستشو دادن که نمیتونید دعوت رو ببینید؟

    • با این ادبیات میخواستین بیایین برای مناظره؟
      دلیل محکمتون رو برای ایمان اوردن بفرمایید تا ما هم دلایلتون رو ببینیم.
      قسمت آخر متن ما رو بخونید:
      اگر نگوییم از روایت دزدیده است، بی سوادی و نا آگاهی احمد بصری مشخص می‌شود چرا که این مسئله نشان میدهد تا چه اندازه این شخص نسبت به روایات بی اطلاع است که از اصل این روایت هیچ چیزی نمیداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *