مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۱۵ (مهدی موعود علیه السلام در قرآن ۷)

 IMG_20160422_004458

  1. پیشتر بیان شد که آیات قرآن هر چند در مورد خاصى (شان نزول) نازل شده باشد مفاهیم جامعى دارد که مى‏تواند در اعصار و قرون بعد بر مصداقهاى کلى‏تر و وسیع‏تر، «تطبیق» شود. در این درس یکی از این آیات را که به درستی بر «مهدی موعود علیه السلام» تطبیق شده است بیان می نمائیم.
  2. در سوره هود آیه ۸۴ پس از اینکه توصیه های شعیب نبی به قوم خودش در خصوص عدالت در خرید و فروش و پرهیز از کم فروشی بیان می شود از زبان این پیامبر الهی می خوانیم: «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» یعنی «آنچه خدا باقی می گذارد برای شما بهتر است»
  3. در آیه مورد بحث، مخاطب قوم شعیبند، و منظور از«بقیه الله» یا «آنچه خدا باقی می گذارد» سود و سرمایه حلال در خرید فروش های عادلانه و یا پاداش الهى است، اما باید توجه نمود که این آیه بیان گر یک حکم عام و کلی است مبنی بر اینکه «هر موجود نافعی که از طرف خداوند براى بشر باقى مانده و مایه خیر و سعادت او گردد «بقیه اللَّه» است و مایه خیر و برکت می باشد.» بر همین اساس تمام پیامبران الهى و پیشوایان بزرگ، تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سر سخت براى یک قوم و ملت باقى میمانند، تمام سربازان مبارزى که پس از پیروزى از میدان جنگ باز مى‏گردند و … همگی «بقیه الله» هستند. اما به راستی آیا «بقیه الله» مصداقی روشن تر از مهدی موعود علیه السلام دارد؟ او که آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابى پس از قیام پیامبر صلی الله علیه و آله است و تنها باقیمانده بعد از پیامبران و امامان است کاملترین مصداق «بقیه الله» خواهد بود.
  4. به دلیل مطالب پیشین است که در روایات متعددی آیه مورد بحث بر وجود امام عصر علیه السلام تطبیق شده است؛ امام باقر علیه السلام می فرماید: «نخستین سخنى که مهدى علیه السلام پس از قیام خود مى‏گوید این آیه است «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» سپس مى‏گوید منم بقیه اللَّه و حجت و خلیفه او در میان شما، سپس هیچکس بر او سلام نمى‏کند مگر اینکه مى‏گوید: السلام علیک یا بقیه اللَّه فى ارضه» و نیز در روایت است که مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد آیا به امام قائم علیه السلام با خطاب «امیرالمؤمنین» سلام کنیم؟ حضرت فرمود: خیر؛ امیرالمؤمنین اسمی است که خدا حضرت علی علیه السلام را به آن نامیده و قبل و بعد از او کسی جز شخصی که کافر شده باشد به این نام نامیده نشده است. آن مرد پرسید پس به چه خطابی به آن حضرت سلام نماییم. حضرت فرمود: می‏گویی «السلام علیک یا بقیه الله» و سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمود: «بقیه‏الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین»
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.