مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

نقد و ارزیابی دموکراسی۲

۶-۱

 

نقد و ارزیابی دموکراسی(۲)
۳.متصدیان امور حکومتی که از سوی مردم برگزیده می شوند منتخب همۀ جامعه نیستند، بلکه منتخب اکثریت رای دهندگانند و اگر در نظر داشته باشیم که رای دهندگان، معمولا بخشی از افراد جامعه اند نه همۀ افراد، به خوبی معلوم خواهد شد که متصدیان امور حکومتی گاهی فقط، نمایندگان جزء کوچکی از کل جامعه اند.(۱)
این مورد مخصوصا در کشورهای غربی و آمریکا بیشتر نمود پیدا می کند که معمولا آمار مشارکت پائینی دارند. فرض کنید در انتخابات ریاست جمهوری کشوری ۵۰ ملیون نفر حق رای دارند. حال به طور خوشبینانه اگر ۵۰ درصد مردم شرکت کنند می شود ۲۵ ملیون آمار شرکت کنندگان . اگر ملاک این باشد که هر کس نیم بعلاوه یک رای آورد او منتخب مردم باشد، از ۲۵ ملیون او توانسته ۵۱۲ رای بیاورد. اگر این آرا را با کل واجدین شرایط رای دهندگان مقایسه کنیم می شود یک چهارم آرا یعنی فرد انتخاب شده رئیس جمهور اکثریت مردم نشد بلکه اقلیت که همان یک چهارم باشند شد.
۴.در فاصلۀ دو رای گیری متوالی تعداد قابل توجهی از افراد جامعه به سن بلوغ می رسند اما نمی توانند نمایندگان خود را برگزینند . چرا باید آنان مطیع نمایندگانی باشند که خودشان انتخاب نکرده انند.(۲)
۱.حقوق و سیاست در قرآن، مصباح یزدی، مجموعه مشکات، ص۲۰۳
۲.همان، ص۲۰۷

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.