مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

انگیزه ترویج سکولاریسم

۱۱-۱

انگیزۀ ترویج سکولاریسم
در یک نگرش کلی دو انگیزه در ترویج سکولاریسم نقش دارد.(۱)
نخست انگیزۀ خیر خواهانه بود که از سوی برخی دیداران در جهت حفظ قداست دین ارائه گشت. آنان دین را در تعارض با بعضی ارزشهای پذیرفته شده در جامعۀ غربی می دیدند و برای حل مشکل، خواهان جدایی حوزۀ دین از حوزۀ علوم و فلسفه شدند. و حوزۀ دین را فقط شامل مسائل شخصی که در ارتباط انسان با خداست دانستند.
دستۀ دوم، انگیزهای مغرضانه بوده و از سوی کسانی مطرح شد که دین را مانع رسیدن به منافع و مطامع خود می دیدند. از جمله می توان از صاحبان قدرت و حکام نام برد که برای دستیابی هر چه بیش تر به منافع شخصی خود، نغمۀ جدایی دین از سیاست را سر می دادند. آنان که قدرت کلیسا را در مقابل خود می دیدند برای کنترل آن از موقعیتی که در اثر شیوۀ حاکمیت کلیسا که به روش استبداد دینی بود و نارضایتی مردم از کلیسا این طرح را به اجرا گذاشتند.
سکولاریسم در اسلام پذیرفته شده نیست. اگر مسیحیت کنونی در زمینۀ مسائل اجتماعی دچار ضعف قانون است و لکن دین اسلام دین جامعی است و در تمام زمینه ها قانون دارد و در زمان پیامبر(ص) و امیر المومنین(ع) هم به اجرا در آمده است. پیامبر گرامی اسلام علاوه بر رساندن قوانین الهی به مردم، در مسائل مربوط به اجرا آن نیز اقدام میکردند. چون هدف دین که تامین سعادت دنیوی و اخروی انسانهاست صرفا با داشتن قوانین خوب تامین نمی شود، بلکه نیازمند کسانی است که بتوانند این قوانین را بشناسند و به خوبی اجرا کنند.
۱.نظام سیاسی در اسلام، محمد جواد نوروزی،ص۳۴

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.