مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

مسکن و شهرسازی در عصر ظهور

IMG_20160530_200428

شهر و شهرسازی در حال حاضر در بسیاری از جهان و حتی در اغلب کشورهای اسلامی متاثر از فرهنگ غرب می باشد. در ایران اسلامی در حال حاضر معماری ایرانی اسلامی در بسیاری از شهرهای به فراموشی سپرده شد و نمای شهرها به رنگ شهرهای فرهنگ بیگانه(غربی) در آمده است. نقشه های که در زمینه ساخت مسکن پیاده می شود به فرهنگ ایرانی اسلامی سازگاری ندارد. دیگر مدیر خانه (زن خانه) که باید خانه برای او محل آسودگی باشد با وضعیت فعلی بسیار دشوار شده است. خانه های با متراژ کوچک چگونه می تواند جواب گوی یک خانواده چند نفری باشد و یا مشکلات فراوانی که آپارتمان نشینی به دنبال خود دارد.
در دولت حضرت تمام این معضلات برطرف خواهد شد و حتی در روایت آمده است که پنجره های که مشرف به خیابا نها است و سبب می شود درون خانه نمایان شود را مسدود می کنند.« و یسد کل کوّه الطریق»(۱) دریچه ها و پنجره های باز شده به خیابان ها و کوچه ها را مسدود می کند. و البیوت التی تشرع الی الجوار(۲) خانه های که مشرف به همسایه است را مسدود و یا تخریب می کند.
توسعه دادن بزرگ راها و رفع موانع از سر راه ها یکی از برنامه های دولت مهدوی(ع) خواهد بود. امام باقر(ع) می فرمایند:« و وسّع الطریق الاعظم (۳)؛ و بزرگ راه ها را توسع می دهد.»
در مدینۀ فاضله حضرت مهدی(عج) ویرانی ها برطرف خواهد شد و حضرت دستور خواهند فرمود که تبدیل به آبادانی شود. امام صادق(ع) می فرمایند:« و یامرهم بعمران المُدُن(۴)؛ و آن ها را امر به آباد کردن شهرها می فرماید».« و لا یبقی فی الارض خراب الّا یعمرها؛ در زمین خرابی نمی ماند مگر این که آن را آباد می کند».(۵)
۱.وسائل الشیعه، ج۱۹، ص ۱۸۱
۲.بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۹.
۳. همان.

۴.الامام المهدی، ص ۳۷۱.
۵.منتخب الاثر، ص ۶۰۶.

 

 

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.