مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

ولایتمداری را از فاطمه زهرا بیاموزیم

ولایت مداری فاطمه زهرا

در عصر حاضر نیازمند الگوی نیکویی برای ولایتمداری داریم،که امام حاضر و غائب از نظرها فرموده اند دختر  رسول خدا الگوی نیکویی است.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) با آن مقام والا که پیامبر بارها زبان به مدح آن حضرت گشوده و در شأن آن بانوی بزرگوار تعابیری مانند مُهجَتی(۱)(خون قلب من) و نُورُ عَیْنِی‏ (نور چشم من) و ثَمَرَهُ فُؤَادِی‏ (میوه دل من) و رُوحِیَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَی‏ (روح من که درون من است)(۲)، فرموده‌اند ،باز هم می‌بینیم که آن شفیعه محشر در مقابل پدر عظیم الشأن و شوهر والا مقامشان که ولیّ خدا بودند، با تواضع کامل برخورد کرده و فرامین آن بزرگواران را به طور کامل اجرا می‌نمودند.(۳)

حضرت زهرا (سلام الله علیها) در ماجرای غصب فدک و خطبه ای که ایراد فرمودند کاملاً سخنان و رهنمودهای علی (علیه السلام) را به اجرا گذاشتند و حتی استدلال‌های آن بانوی بزرگوار برگرفته از سخنان امام علی (علیه السلام) بود.(۴) همچنین مشاهده می‌کنیم که جریان نهضت گریه آن حضرت با حمایت و هدایت امیرمؤمنان صورت می‌گیرد و بعد از اعتراض مردم مدینه، حضرت زهرا (سلام الله علیها) با تأیید امام خویش به این نهضت ادامه می‌دهد.(۵)ولایتمداری حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) به حدی بود که حتی پس از تصمیم بر نفرین، با درخواست امام علی (علیه السلام) از این تصمیم منصرف می‌شود(۶) و این‌گونه به همگان نشان می‌دهد که حتی با آن همه صدمات برای نفرین نمودن نیز باید از ولیّ امر تبعیت نمود.

همچنین حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با همراهی امیرالمؤمنین در رفتن به درب خانه انصار و یاری طلبی از آنها به وضوح نشان دادند که حتی در انجام فعالیت‌های تبلیغاتی نیز باید در جهت رهنمودهای ولی امر و با هماهنگی او عمل نمود و از تنهایی در این مسیر نباید هراسی به دل راه داد بلکه با انجام وظایف و به کار بردن تمام توان خویش و تلاش در ایجاد ابتکار عمل، باید تا پای جان در این مسیر  استقامت نمود. بدین صورت است که ولایتمداری حقیقی انجام می پذیرد.

پ ن:
۱)إثبات الهداه بالنصوص و المعجزات‏، ج‏٢،ص:٩٨
۲)الأمالی( للصدوق)، النص، ص: ١١٣
۳) لازم به ذکر است که در تعابیری که پیامبر اسلام به کار می برند هیچ گونه غلوّی نیست و پیامبر این کلمات را از روی احساسات نفرموده اند زیرا خداوند حکیم می فرمایند: وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الهَْوَى، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ یُوحَى‏ و از سر هوس سخن نمى‏گوید. این سخن به جز وحیى که وحى مى‏شود نیست.
۴)الإختصاص، النص ،ص:١٨٣
۵)زندگانى حضرت زهرا علیها السلام، ترجمه بحار الأنوار ،ص:۶٠٩
۶) الإختصاص، النص، ص: ١٨۶

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.