مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

نماز دور کننده از فحشاء و منکرات

نماز دور کننده از فحشاء و منکرات:

(وَاَقِمِ الصَّلاهَ اِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللهِ أَکْبَرُ وَاللهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ). (عنکبوت/۴۵)

«نماز را به جاى آر که همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز مىدارد و همانا ذکر خدا بزرگتر است و خدا به هر چه کنید آگاه است».

نماز به حوضى مانند است که اگر انسان روزى چند مرتبه خود را در داخل آن بشوید و بدن خود را از آلودگى پاک نماید، هیچ آلودگى در او باقى نمی ماند.و همچنین است انسانى که روزانه پنج مرتبه با خداى خود خالصانه روبرومی شود و در یاد او آلودگیهاى معنوى را از یاد می برد.او به طهارتى روحانى دست پیدا میکند.البته هر نمازى انسان را از فحشا
ومنکر باز نمیدارد.

نمازى چنین فایدهاى را به دنبال دارد که با حضور قلب و بدون ریا و خودنمایى انجام شود.یعنى نماز براى خدا باشد نه جلب توجه و نظر دیگران.اگر نماز براى خودنمایى پیش دوستان ،و یا فی المثل پیش آموزگار باشد نماز نیست.

این نماز نه تنها نمازگزار را از فحشا دور نمیکند، بلکه به طرف فحشا میکشاند، فحشا ومنکرى که گناه کبیره است.

خداوند در قرآن به نمازگزاران ریایى وعده عذاب داده است:

(فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ* الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ* اَلَّذِینَ هُمْ یُراؤُونَ). (ماعون/۴-۶)

«واى بر نمازگزاران، که دل از یاد خدا غافل کردند، هم آنان که ریا میکنند».

رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمودند:نمازى که انسان را از فحشا ومنکر باز ندارد، آدمى را از خدا دور میکند.نمازى انسان را از فحشا و منکر باز میدارد که انجام آن به صورتى ریاکارانه نباشد.

نمازى مطلوب خداى تعالى است که با حضور قلب انجام شود واز خودنمایى مبرا باشد.اساساً،نمازها، گرچه در ظاهر شبیه هم هستند ولى در حقیقت با هم تفاوت دارند.

یک نماز، چون نماز حضرت على (علیه السلام) است که نمازگزار به هنگام آن کاملاًدر ذکر خدا میرود وحتى از بیرون آمدن تیر از پایش نیز غفلت می کند.ونمازهایى هم هستندکه در مرتبه پایینتر قرار دارند.هرچه نماز، از ذکر وتوجه به خداى تعالى بیشتر بهرهمند باشد، در حقیقت نمازى کاملتر خواهد بود.پس آن چه که مطلوب خداى تعالى است، نمازىاست که باتوجه کامل انجام شود.این مرتبه عالىِ نماز است.ازاین مرتبه اگر به سمت پایین سیر کنیم، به نمازى میرسیم که تنها صورت و ظاهر نمازرا دارد.این نماز دیگر هیچ فایدهاى به دنبال نخواهد داشت.و تنها رنج و زحمت است.درحدیث، این نمازگزاردن ، چون نوک زدن کلاغان دانسته شده.

————————————————————————————————————————————–

برگرفته از: کتاب
پرواز با نماز
ج ۱ ص ۲با تخلص و اضافات

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.