مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

ریشه تفکر و اعتقادات شیعه

images1

محتوای عقاید شیعه را در اعتقاد به افضلیت امیر المومنین ((علیه السلام)) و وصایت آن حضرت و ضرورت تمسک به اهل بیت ((علیه السلام)) در کنار قرآن مجید ، برگرفته شده از سخنان رسول خدا (ص) است که در کتابهای اهل سنت نیز وجود دارد.

به دیگر سخن ، شیعیان بر این اعتقاد هستند که بعد از کتاب الهی و پیامبر خاتم (ص) باید متمسک به اهل بیت و خلفاء منصوب از طرف آن حضرت بود ، در حالی که اهل سنت با توجه به احترام و علاقه ای که به اهل بیت (علیهم السلام) نشان میدهند ، اما چنین ضرورتی را برای خود قائل نیستند ، بلکه به گفتار و رفتار صحابی رسول خدا (ص) که همگی را عادل دانسته اند ، خودم را ملزم می دانند.

شیعیان اعتقاد خود را از کلمات رسول خدا(ص) گرفته اند ، آن هم کلماتی که مورد اتفاق فریقین بوده ؛ تا جایی که نسبت به بعضی ادعای تواتر هم شده است.

از جمله :

  1. حدیث ثقلین : إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ‏ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی فَتَمَسَّکُوا بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا فَإِنَّ اللَّطِیفَ الْخَبِیرَ أَخْبَرَنِی وَ عَهِدَ إِلَیَّ أَنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْض‏[۱].

این حدیث شریف به وضوح هدایت مسلمانان را تا روز قیامت ، به شرطی که کتاب خدا اهل بیت آن حضرت باشد ، تضمین کرده است و به علاوه تصریح میکند که این دو جدا شدنی نیستند که مفهوم این جمله این است که هر کس به یکی از آن دو ، به تنهایی عمل کند بر ضلالت وگمراهی خواهد بود.

  1. حدیث غدیر : من کنت مولاه فعلی مولاه.
  2. حدیث سفینه : مثل أهل بیتی کسفینه نوح، من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق‏[۲]
  3. حدیث منزلت و وصایت : أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ‏ مِنْ‏ مُوسَى‏[۳]
  4. حدیث امان : وَ اهل بیتى امان‏ لامتى‏ مِنَ الِاخْتِلَاف‏[۴]
  5. حدیث ائمه اثنی عشر : لا یزال الدین قائما حتى تقوم الساعه، أو یکون علیکم إثنا عشر خلیفه کلهم من قریش‏[۵]

——————————————————————————————————————————————————–

[۱] هلالى، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ۲جلد، الهادى – ایران ؛ قم، چاپ: اول، ۱۴۰۵ق.

[۲] هلالى، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ۲جلد، الهادى – ایران ؛ قم، چاپ: اول، ۱۴۰۵ق.

[۳] هلالى، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ۲جلد، الهادى – ایران ؛ قم، چاپ: اول، ۱۴۰۵ق.

[۴] جوهرى بصرى، احمد بن عبد العزیز، مقتضب الأثر فی النصّ على الأئمه الإثنی عشر، ۱جلد، انتشارات طباطبایى – قم، چاپ: اول، بى تا.

[۵] ابن بابویه، على بن حسین، الإمامه و التبصره من الحیره، ۱جلد، مدرسه الإمام المهدى عجّل الله تعالى فرجه الشریف – قم، چاپ: اول، ۱۴۰۴ ق.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.