شیعه در میان صحابه
با وجود چنین فرمایشاتی از رسول خدا (ص) عده ای از بزرگان صحابه توجه ویژه ای به امیر المومنین علی بن ابی طالب ((علیه السلام)) داشتند ، و در همان زمان هم ، نام شیعه علی بن ابی طالب ((علیه السلام)) را با خود همراه داشتند.
عبد العزیز دهلوی که کتابش مملو از نسبتهای ناروا و تهمت های ناروا و تهمت ها به مکتب تشیّع است ، لیکن از آغاز پیدایش تفکر شیعی را در میان صحابه پیامبر اکرم (ص) جستجو کرده و چنین مینویسد:
فائده اول : اول کسی که به شیعه ملقب شد ، جماعتی از مهاجرین و انصار و تابعین ایشان هستند که مشایعت و متابعت حضرت مرتضی نمودند ، و وقتی که ایشان خلیفه شدند و ملازمت و صحبت ایشان اختیار کردند و با محاربین ایشان جنگ نمودند ومطیع اوامر و نواهی ایشان ماندند و ایشان را شیعه مخلصین گویند.[۱]
شمس الدین ذهبی نیز در میزان الاعتدال در جواب اینکه چرا «ابان بن تغلب» را توثیق کرده ، با اینکه وی شیعه مذهب میباشد ، مینویسد:
اگر بخواهیم هر کسی را که منتسب به تشیّع است ، را حذف کنیم تعداد زیادی از احادیث نبوی را باید به کناری بگذاریم که مفسده آشکاری خواهد بود.[۲]
از نوشته این عالم رجالی اهل سنت چنین فهمیده میشود که در میان صحابه و تابعین آنها ، تعداد زیادی از شیعیان با همین نام وجود داشته اند و برای حفظ سنّت نبوی ناچار باید عقیده آنها را ، در وثاقت آنها دخالت نداد.
مرحوم سید عبد الحسین شرف الدین ، در کتاب فصول المهمه بیش از دویست تن از صحابه رسول خدا (ص) را به ترتیب حروف هجاء ذکر میکند که گرایش و تفکر شیعی داشته اند.[۳]
[۱] – تحفه اثنی عشریه ، باب اول ، فائده اول.
[۲] – میزان الاعتدال ، ترجمه شماره ۲ ، ابان بن تغلب ، ج ۱ ، ص ۱۱۸.
[۳] – الفصول المهمه ، ص ۲۶۵ – ۳۰۸.