مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

پیامبر منذر و امام هادی

پیامبر منذر و امام هادی

۲۳ سال زمان بعثت پیامبر اکرم (ص) که قرین با سختی های فراوان، قحطی ها و تحریم های بسیار زیاد و جنگهای متعدد بود، امکان نمایاندن مسیر هدایت به صورت کامل به مسلمانان را برای ایشان فراهم نیاورد.

به شهادت تاریخ مسلمانان پس از پیامبر اکرم در پیش پا افتاده ترین مسائل ـ نظیر کیفیت وضو گرفتن آن حضرت که روزی ۵ مرتبه در مقابل چشم ایشان رخ می داد ـ اختلاف کردند و این اختلافات همچنان ادامه دارد. خداوند متعال برای برون رفت از این اختلافات و گمراهی ها نظام امامت را پس از نبوت قرار داد و وظیفه «انذار» را بر دوش پیامبر اکرم (ص) نهاد و پس از آن وظیفه «هدایت» را بر عهده امامان معصوم (ع) گذاشت.

این حقیقت در قرآن کریم ذکر شده است آنجا که خداوند متعال خطاب به پیامبرش می فرماید: «تو تنها انذار کننده و بیم دهنده هستی و هر قومی هدایت گری دارد.» جمع کثیری از مفسران و دانشمندان اهل سنت ـ نظیر فخر رازی، ابن کثیر، طبری، نیشابوری، گنجی شافعی و … ـ «هدایتگر» در این آیه شریفه را به علی بن ابی طالب (ع) تفسیر کرده اند.[۱] علاوه بر این در خطبه غدیر نیز به این حقیقت تصریح شده است آنجا که پیامبر اکرم می فرمایند: «ای گروه مردم! آگاه باشید که من انذار کننده و بیم دهنده هستم و علی هدایت گر است.»[۲] آری مسیری را که پیامبر خدا شروع نمود و به جهت محدودیت های مختلف امکان تکمیل آن نبود، باید توسط علی و فرزندان او تکمیل و تحکیم شود.

پی نوشتها:
[۱] برای اطلاع بیشتر در این خصوص ر.ک: کتاب «احقاق الحق»، ج ۳، ص ۸۸ به بعد.
[۲] الاحتجاح علی اهل اللجاج، ج۱، ص ۶۳.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.