مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سلام بر وسیله ارتباط با خدا

زیارت آل یاسین از جمله زیارتهای مشهور امام زمان(علیه السلام) است.در این زیارت ۲۳ سلام  آمده که با خواندن این زیارت و دقت در معانی آن شناخت و معرفت ما نسبت به حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) بیشتر می شود.
در سلام سوم میخوانیم:

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دِینِهِ‏
سلام بر تو ای باب خدا (وسیله ارتباط و ایصال خلق به حق) و دیان دین او (حاکم دین خدا)

بخش اول سلام که در نوع زیارات معصومین(علیهم السلام) است و در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) میفرمایند:
«جانشینان پیامبر همان ابواب الله اند، درهایی که از طریق آنهامی توان به حق رسید. اگر آنها نبودند هر آینه خدای – عزو جل – شناخته نمی شد. خدا به وسیله آنان بربندگانش احتجاج نموده است.»(۱)
گاهی انسان می خواهد به محضر شخص بزرگی شرفیاب شود و بوسه ای بر دست عالم ربانی بگذارد و ادای احترامی نسبت به شخصیتی داشته باشد ولی به دیدارخود او موفق نمی شود; می آید برآستان و در خانه او بوسه ای می زند;به باب او ادای احترامی می نماید و ازآستان او تبرک می جوید. متقابلا وقتی از کسی سخت متنفر است ومی خواهد به هر وسیله ای شده انزجار خود را از او نشان دهد ولی خودش را نمی بیند، می آید و در خانه وی خاکروبه می ریزد و آستانه او را آلوده می کند و مشت قهر بر درسرای او می کوبد; به جای این که کوبه مهر را به نوا درآورد.
خاندان رسالت علیهم السلام ابواب الله اند و امام زمان علیهم السلام باب الله. می خواهی به خدااحترام بگذاری; بیا به اینان احترام بگذار. می خواهی به خدا اظهار محبت کنی; بیا مهرت را به باب الله اظهارکن.امروز در عالم هستی خدا یک باب دارد و آن وجود مقدس حضرت خاتم الاوصیاء، عجل الله تعالی فرجه،است که هر کس می خواهد به آنجاکه باید برسد، باید از این در واردشود. خدای در دیگری ندارد، مقام باب اللهی در انحصار اوست; همان گونه که منصب ختم بابی از آن اوست. پس از او دیگر بابی نیست.

بخش دوم سلام …و دیّان دینِه ، دیان از نام های خدای تعالی است و به معنای قهار است و حاکم وقاضی نیز گفته اند.
همه ی اهلبیت (علیهم السلام) دیان دین الله بوده اند ولی ظهور وبروز کامل این کمال و نمود تام وتمام این جلال در عصر ظهور موفور السرور آن مظهر جمال کبریایی محقق می شود و مجموعه عالم به کف با کفایت آن وجودمقدس زیر پوشش توحید و دین حق قرار می گیرد و عنوان دیان دین اللهی او جلوه می کند.(۲)

 

۱)«الاوصیاء هم ابواب الله التی یؤتی منها و لولاهم ما عرف الله عزو جل و بهم احتج الله تبارک وتعالی علی خلقه. (تفسیر برهان، ج ۱، ص ۱۹)
۲)برگفته از کتاب «سلام بر پرچم افراشته »، تالیف: سید مجتبی بحرینی(باکمی تصرف و تلخیص)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.