مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

فلسفه و اهداف رجعت

IMG_20160614_191232

برای رجعت چندین هدف ذکر شده است که ما مختصرا به چند نمونه آن اشاره می کنیم.
اول: تحقق وعده ی الهی: خداوند متعال در قرآن کریم در چند مورد وعده ی نصرت و یاری مومنان و نیز وعده حکومت داده است مانند آیه ۵۵ سوره نور و آیه ۵ سوره قصص. در روایت آمده است که این یاری در دنیا در حق اکثر انبیا محقق نشده است و غالبا به شهادت رسیده اند. پس این یاری در زمان رجعت آنان محقق خواهد شد.(۱)
دوم:گرفتن انتقام مظلوم از ظالم: رجعت روز تجلی و مظهر عدالت الهی است که از ظالمان انتقام گرفته می شود. یکی ازبزرگترین ظلم های تاریخ بشریت در کربلا به وقوع پیوسته پس انتقام گرفتن از ظالمان کربلا باید در اولویت باشد.
امام صادق علیه السلام می فرماید: اولین رجعت کننده امام حسین علیه السلام و یارانش و یزیدیان کربلا می باشند تا از آن ها انتقام بگیرند، همان گونه که آن حضرت و یارانش را به شهادت رسانده بودند.(۲)
سوم: عزت مومنین و ذلت کفار و منافقین: آنچه که ما در دنیا شاهد آن هستیم این است که عزت مومنین و ذلت کفار آن طور که باید در دنیا محقق نشده است. در روایات ما آمده است که رجعت این کار محقق خواهد شد.
امام باقر علیه السلام می فرماید: هیچ شخص نیک و بدی از این امت نیست مگر این که رجعت می کند، اما مومنان بر می گردند تا این که عزیز شده، چشمان آنان روشن شود. اما فجّارو منافقان برمی گردند تا این که خداوند ذلیل شان کند.(۳)
چهارم: زنده نگه داشتن روحیه انتظار: اعتقاد به رجعت این امید را در دل انسان زنده نگه می دارد که اگر پیش از ظهور حضرت از دنیا رفت برای یاری آن حضرت برمی گردد، همانطوری که در دعای عهد درخواست می کند که اگر بین او و مرگ فاصله شد برای نصرت حضرت برگردد. این همان امید و داشتن روحیه انتظار است.
۱.بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۶۵.
۲.همان ، ص ۷۶.
۳.همان ، ص ۶۴.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.