مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

رجعت از دیدگاه عقل

 

IMG_20160610_184728عقل در مواجهه با برگشت عده ای به دنیا قبل از قیامت هیچ مانعی نمی بیند و امکان آن را کاملا درک می کند. مانع در اینجا به دوگونه تصور می شود.
اول اینکه خداوند قدرت بر زنده کردن مردگان ندارد و یا اینکه اساسا مشکل از روح و بدن است که امکان زنده شدن دوباره را ندارند.
هر دو مانع در اینجا منتفی است زیرا هم قدرت خداوند نامحدود است و هم اینکه امکان برگشت روح و بدن در دنیا قبل از قیامت وجود دارد.
بهترین دلیل بر امکان بازگشت انسان به دنیا قبل از قیامت، وقوع آن است. یعنی ما در دنیا نمونه های فراوانی داریم که انسان های که از دنیا رفته بودند دوباره به برگشته اند. مرحوم حُرّ عاملی، در کتاب الایقاظ بیش از صد مورد را با توجه به آیات و روایات جمع آوری کرده است. نمونه ی بارز آن جریان اصحاب کهف است که در قرآن آمده است که پس از سیصد سال با همان بدن زنده شدند.
عقل با یک تحلیل مختصر می تواند ضرورت رجعت را درک کند. با نگاه به بشریت در می یابیم که انسان ها به دو گروه ظالم و مظلوم تقسیم می شوند. عده ی از انسان ها که در دنیا ظلم های فراوانی در حق بندگان مظلوم خداوند مرتکب شده اند و بدون اینکه نتیجه ی دنیایی اعمالشان را ببیند از دنیا رفتند.
از طرف دیگر اگر کسی به مقامات بلند انبیا و اولیای الهی آشنا باشد به خصوص رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت علیهم السلام و جایگاه آن ها را در نظام هستی درک کند، برای او واضح می شود که این سرمایه های عظیم بدون آنکه به خوبی استفاده شوند از دنیا رفته اند. لذا می باید دوباره بازگردند و ظرفیت های موجود خود را نمایان کنند.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.