مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

«دخالت تکوینی امام در تکامل عقل بشر»تکامل عقل در عصر ظهور۴۹


«دخالت تکوینی امام در تکامل عقل بشر»کامل عقل در عصر ظهور۴۹

در روایت پیش گفته امام صادق علیه السلام فرمود: «چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مى‏گذارد و عقول آنان را متمرکز و جمع ساخته و اخلاق‏شان را کامل مى‏کند»[۱]اینک سوال این است: حضرت چگونه این کمال عقلی را محقق می سازد؟ چگونه عقل پراکنده بشر را در مسیر صحیح متمرکز می نماید؟ در پاسخ دو احتمال وجود دارد که البته می توان به هر دو نیز معتقد شد و هیچ یک نافی دیگری نیست.

احتمال اول دخالت تکوینی امام زمان (عج) است به این معنا که حضرت با قدرت الهی که دارد به صورت معجزه وار کمال عقلی را برای مردم به ارمغان می آورد. آری او حجت خداست و نظام تکوین به اذن پروردگار عالم از طریق او تدبیر می شود[۲] بنابراین هیچ منعی ندارد که با اعمال قدرت الهی و به صورت اعجاز عقل های پراکنده مسلمین را متمرکز در مسیر عبودیت و بندگی نماید. ممکن است تعبیر «دست قرار دادن روی سر بندگان» نیز به همین معنا (دخالت تکوینی معجزه گونه) باشد نه اینکه حضرت بر سر تک تک افراد به صورت فیزیکی دست بکشند بلکه به این معنا که با تصرف تکوینی خود در خلقت انسانها دخالت کرده عقلی کامل و جامع به آنها عنایت کنند.

[۱] الخرائج و الجرائح، ج ۲، ص ۸۴۱.

[۲] چنانچه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «بکم فتح الله و بکم یختم و بکم ینزل الغیث.»

اشتراک گذاری
3 دیدگاه ها
  1. سمعک کودکان می گوید

    متشکرم ازاینکه باعث شدین سطح آگاهی من بالاتر برود

  2. المیرا فدایی از سیبک می گوید

    مطلبتون خوب بود.اون شماره هایی ک گذاشتین فهمیدم این مطالب دنباله داره.تو این دوره زمونه که هر کسی به هر نحوی داره مردم و سرکیسه میکنه شما دارید کار خدایی و امام زمانی انجام میدن.دمتون گرم. ولی ببخشیدا یک سوال چرا مطالبتون رو در شبکه های اجتماعی مثل سروش و ایتا و … یا ختی اینستاگرام نمیزارید؟حیفه اینهمه زحمت میکشین و فقط تو سایته.آدرس سایت شما رو یکی از بچه های باشگاه داد برای جواب دادن به مسابقه.اما اومدم توش گشتم دیدن نه خیلی مطالبتون خوبه.خواهشا تو شبکه ها هم بیایین.

  3. جواد رحیمی می گوید

    تشکر از شما.منجی دوازدهم در شبکه های اجتماعی و پیام رسان اکانت داره، لینکش هم در کنار همین مطلب هست.https://www.instagram.com/monji12info/
    یا در سروش: https://sapp.ir/monji12
    یا در تلگرام t.me/monji12
    یا حتی در توییتر و ایتا .

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.