مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۳۵. ادعای ابن تومرت

 

مدعیان دروغین مهدویت

ابوعبد الله محمد بن عبد الله بن تومرت (متولد ۴۸۵) همه آنچه را که یک مدعی مهدویت نیاز داشت، داشت. زیرا از سادات حسنی بود و نام خود و پدرش نیز شبیه نام پیامبر صلی الله علیه و آله بود. قیام او در اولین سالهای سده ششم هجری رخ داد و منجر به تشکیل دولت موحدون گردید. (ر.ک: الوافی بالوفیات، ج ۸، ص ۳۲۴ و تاریخ الفی، ج ۴، ص ۲۸۵۰)

ابن تومرث برای تحصیل به شرق اسلامی آمد و در بازگشت تبدیل به طلبه ای پر شور شده بود که مرتب امر به معروف و نهی از منکر می نمود. در سال ۵۰۵ به مهدیه شهری که «عبید الله مهدی» بنا نهاد رفت و سپس از آنجا به ملاله رفت. در این شهر بود که «عبدالمومن بن علی» را که یکی از یاران اصلی او و جانشین وی گردید ملاقات نمود و با خواندن برخی از روایات و تطبیق آنها بر خویشتن وی را متقاعد نمود تا او را یاری کند. زان پس در متون متعلق به آنان از ابن تومرت به «الامام المعصوم المهدی المعلوم» یاد می شود. (ر.ک: اعز ما یطلب، ص ۹)

وی به میان مردم «تینمل» رفت و بر اساس توحید و مبارزه با مجسمه مردم با وی بیعت نمودند. ابن تومرت با درایت و نیز سرکوب مخالفانش در آن شهر، آن ناحیه را که کوهستانی بود به پایگاه حکومت خود تبدیل نمود. منازعات وی با سلطان مراکش ادامه یافت تا اینکه در سال ۵۲۴ در گذشت و مهدویت را به جانشینش عبدالمومن بن علی واگذار کرد؛ همین شخص بود که در سال ۵۴۲ مراکش را تصرف نمود و دولت وی با نام موحدون تا اسپانیا گسترش یافت و وی لقب امیر المومنین به خود داد سرانجام او نیز در سال ۵۵۸ در گذشت. (ر.ک: صبح الاعشی، ج ۵، ص ۱۸۶ و مهدی از صدر اسلام تا قرن سیزدهم، ص ۱۸۱)

 

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.