مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۳۳. مدعیان مهدویت حسین بن قاسم

مدعیان دروغین مهدویت

ابوعبد الله حسین بن قاسم مشهور به «امام المهدی لدین الله» یکی از چهره های معروف زیدی است که در علم و زهد شهرتی فراوان یافت و بر مناطقی از جمله الهان تا صعده و صنعا حکومت می نمود. نامبرده در سال ۴۰۴ ه.ق کشته شد اما شهرت او سبب شد تا گروهی از زیدیه به زنده بودن او و اینکه او همان مهدی است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بدو بشارت داده است معتقد بشوند. (ر.ک: درر العقود الفریده فی تراجم اعیان المفیده، ج ۳، ص ۴۰۰)

گفته شده است که وی در سال ۴۰۲ ه.ق صنعا را تصرف کرده به قدرت رسید و از مردم خمس دریافت نمود و همانجا به نام خود سکه زد. پس از آن نیز درگیری های زیادی با معارضان خود داشت و در حالی که هنوز بیست و اندی سال داشت در سال ۴۰۴ ه.ق کشته شد. این در حالی بود که با این سن اندک بیش از ۷۳ اثر تالیفی از خود بر جای گذاشت و پس از آن بود که کسانی به زنده بودن و مهدویت او معتقد شدند. (ر.ک: تاریخ الیمن الاسلامی، ص ۲۱۴ – ۲۱۸)

علاوه بر این گویا خود نیز ادعای مهدویت داشته است زیرا در برخی منابع دیگر از دیدگاههای نادرست نامبرده در باب توحید و از ادعای مهدویت وی و نیز برخورد زشت و تند او با یکی از مخالفانش که مهدویت او را قبول نداشت سخن گفته شده است. (ر.ک: سیره الامیرین الجلیلین القاسم و محمد ابنی جعفر بن الامام، ص ۳۵۲)

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.