مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۳۲. ادعای عبید الله بن محمد فاطمی ۲

مدعیان دروغین مهدویت

عبید الله، بنیانگذار دولت فاطمی توانست بخشی از مغرب را در شمال آفریقا تصرف کرده و طی چهار نسل تسلط خلفای فاطمی را محقق سازد. دولت یاد شده نه تنها بر مغرب و مصر بلکه بر بخش بزرگی از جهان اسلام تسلط یافت و به عنوان مهم ترین رقیب عباسیان در شرق دنیای اسلامی در آمد. بر اساس دیدگاه برخی مورخین نسب عبید الله مهدی به اسماعیل بن جعفر صادق علیه السلام می رسد و در حقیقت وی از امامان مذهب اسماعیلیه بوده است. (تاریخ ابن خلدون، ج ۴، ص ۴۰) بر این اساس عبید الله مهدی اولین خلیفه فاطمی در مغرب زمین است.

زمانی که وی بر اوضاع مغرب تسلط پیدا کرد دستور داد تا روی منابر اینگونه سلام داده شود: «اللهم فصل علی عبدک و خلیفتک القائم بامر عبادک فی بلادک ابی محمد الامام المهدی بالله امیر المومنین کما صلیت علی آبائه خلفائک الراشدین المهدیین» بیانیه ای نیز نگاشت تا در منابر خوانده شود و در آن از آیه ای که مختص به ظهور مهدی موعود علیه السلام است استفاده کرد «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» (ر.ک: افتاح الدعوه، ص ۲۹۳ و ۲۹۶) این همه شاهدی گویا بر سوء استفاده او از عنوان «مهدی» است.

به هر روی عبید الله مهدی در جریان این ظهور به عنوان «مهدی» جلوه گر شد تا جائی که مهمترین شهری که او تاسیس کرد شهر «مهدیه» بود. وقتی بنای این شهر را که در نهایت استحکام بود تمام کرد گفت «اینک بر فاطمیان ایمن شدم» (خریده العجائب، ص ۵۵) او بدین سان زمینه را برای حکومت چهار نسل از فاطمیون فراهم ساخت.

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.