مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۲۸. مدعیان مهدویت جعفر برادر امام عسکری

مدعیان دروغین مهدویت

عده ای موسوم به فرقه جعفریه معتقد بودند که برادر امام حسن عسکری علیه السلام «جعفر بن علی» امام است و مهدویت او را باور کردند. (الغیبه، شیخ طوسی، ص ۲۲۲ ) برخی نویسندگان معتقدند این فرقه در چگونگی انتقال امامت از امام هادی علیه السلام به جعفر، برادر امام حسن عسکری علیه السلام، دچار اختلاف شدند و به چهار فرقه منشعب گردیدند: (ر.ک: تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم، ص ۱۰۸ – ۱۰۵)

۱- عده ای گفتند امام عسکری علیه السلام به شهادت رسید و پسری به جای نگذاشت، تا امامت را عهده دار شود؛ بنابراین تنها برادرش جعفر امام خواهد بود.

۲- دومین فرقه وانمود می کردند که امام یازدهم خود «جعفر» را براساس اصل بداء به جانشینی معرفی کرده است. به این معنی که خداوند امامت را به امام عسکری علیه السلام سپرده بود؛ ولی پس از آن این حقیقت را روشن کرد که امامت نباید به نسل ایشان برسد.

۳- عده ای نیز معتقد شدند که امامت جعفر از جانب پدرش تعیین شده بود و امامت امام عسکری علیه السلام را فاقد اعتبار دانسته اند.

۴- گروه چهارم، معروف به نفیسیه معتقد بودند امام هادی علیه السلام پسر بزرگش محمد را وصی خود تعیین کرده است. چون محمد در زمان حیات پدر درگذشت، با دستور پدر، جعفر جانشین او شد و علم پنهانی و سلاح های مورد نیاز جامعه و وصایت را به غلام جوان و مورد اعتماد خویش، به نام نفیس، سپرد و به او سفارش کرد که آنان را پس از مرگ پدر به جعفر بدهد. جعفر خود مدعی شد که امامت از جانب برادرش به او رسیده است.

در هر صورت هیچ یک از این فرقه ها هم اکنون وجود خارجی ندارند.

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.