مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۲۵. مدعیان مهدویت عبد الله بن معاویه

مدعیان دروغین مهدویت

عبدالله بن معاویه بن عبدالله جعفر بن ابی طالب (وفات ۱۳۰ ه.ق) با لقب ذوالجناحین فردی سیاسی و تا حدی اهل تسامح بود. وی در سال ۱۲۷ ه.ق در کوفه علیه عامل و فرماندار منصوب بنی امیه قیام کرد و خیلی زود بر بسیاری از شهرهای ایران، مانند فارس، اصفهان و ری مسلط شد. (ر.ک: تاریخ شیعه و فرقه های اسلام، ص ۱۷۳) نامبرده دعوت خود را به شیعه محدود نکرد و گروه زیادی از عباسیان از جمله سفاح و منصور به او پیوستند. (ر.ک: تاریخ تشیع در ایران، ج ۱، ص ۱۷۰) علاوه بر این برخی از رجال خاندان ناراضی اموی مخفیانه به وی کمک می کردند. (تاریخ مردم ایران، ج ۲، ص ۳۸)

عبد الله در نهایت پس از سرکوبی در زندان ابومسلم به قتل رسید و پس از کشته شدن او از سوی بنی امیه و بنی عباس بر ضد او تبلیغ بسیاری شد و عقاید ناپسندی را به او نسبت دادند. (غالیان، ص ۱۸۶) عده ای گفتند او زنده است و در کوه های اصفهان به سر می برد، آن جا رزق می خورد و روزی ظاهر خواهد شد. در همین راستا فرقهِ «جناحیه» پیروان عبدالله بن معاویه معتقد به مهدویت او بودند. (المهدیه فی الاسلام، ص ۴۹-۴۸)

این همه در حالی است که خود عبدالله بن معاویه بر اساس منابع تاریخی هرگز چنین ادعایی نداشته است و این اتهامی بود که گروه های سیاسی برای اهداف خود به او زدند. در هر صورت فرقه جناحیه نیز هم اکنون وجود خارجی ندارد.

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.