مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۵۷. ادعای سید علی محمد شیرازی ۱

مدعیان دروغین مهدویت

بی شک یکی از بزرگترین ادعاهای بابیت و مهدویت و … در ایران که منجر به شکل گیری آیین ساختگی «بهائیت» گردید ادعاهای سیّد علی محمّد شیرازی است. به همین جهت مطالب مربوط به او را در ضمن چند بحث آینده دنبال می کنیم.

وی که به «علی محمد باب» معروف است از مدّعیان بابیّت امام دوازدهم شیعیان است که بعدها مدّعی مهدویت و نبوّت نیز شد. در ۱۲۳۵ در شیراز به دنیا آمد. در کودکی به مکتب شیخ عابد رفت و در آنجا خواندن و نوشتن آموخت. شیخ عابد، از شاگردان شیخ احمد احسائی و سیّد کاظم رشتی بود. (اشراق خاوری، ص۶۳ـ۶۴.) و از همان دوران، سیّد علی محمّد را با نام رؤسای شیخیه (احسائی و رشتی) آشنا کرد، به طوری که در کربلا در درس سیّد کاظم رشتی حاضر شد. و مسائل عرفانی و تفسیر و تأویل آیات و احادیث و مسائل فقهی را به روش شیخیّها از او آموخت. (فاضل مازندرانی، ظهورالحق، ج۳، ص۹۷)

در ۱۲۵۷ به شیراز بازگشت و به وقت فرصت، مطالعه کتب دینی را فراموش نمی‌کرد و به گفته خودش: (اسرارالاثار، ج۴، ص۳۷۰) «همانا کتاب سنابرق، اثر سید جعفر علوی را خواندم و باطن آیاتش را مشاهده کردم». بنابراین ادعای امی بودن و درس نخوانده بودن او ادعائی واهی و پوچ است.

در بحث آینده برخی از ادعاهایی که نامبرده در خصوص مقامات معنوی برای خویشتن داشته است را بیان می نماییم.

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.