مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۳۷ (مساله طول عمر مهدی موعود علیه السلام ۷)

 IMG_20160504_230656

  1. طول عمر به لحاظ فلسفی کاملا ممکن است زیرا شکی نیست که طولانی شدن عمر انسان به هزاران سال از جنبه عقلی هیچ گونه اشکالی ندارد و هیچ گاه مستلزم تناقض نخواهد شد، زیرا در مفهوم حیات و زندگی، مرگ سریع نهفته نشده است. بنابراین می توان موجودی را فرض نموده که زنده است اما در عین حال از حیات طولانی برخوردار است.
  2. فخر رازی – مفسر بزرگ اهل سنت – در توجیه طول عمر انسان در ذیل آیه قرآن که از طول عمر نوح سخن می گوید (عنکبوت: ۱۴) می‏نویسد: «برخی از پزشکان معتقدند: عمر انسان بیش از ۱۲۰ سال نمی‏شود، ولی آیه بر خلاف آن دلالت داشته و عقل نیز بیش از این عمر را تأیید می‏کند؛ زیرا بقاء بر ترکیبی که در انسان است ذاتاً ممکن است وگرنه همین مقدار نیز باقی نمی‏ماند. دوام تأثیر مؤثر در او ممکن است؛ زیرا مؤثّر در وجود انسان اگر واجب‏الوجود است که دوام دارد، و اگر غیر واجب‏الوجود باشد برای او مؤثّری است، و بالاخره به واجب‏الوجود باز می‏گردد که دوام دارد. لذا ممکن است که تأثیر واجب‏الوجود دائمی شود که در نتیجه بقاء ذاتاً ممکن می‏گردد، و چنانچه بقا نداشته باشد به جهت امر عارض است، و عارض هم ممکن العدم است. و اگر وجود عارض مانع واجب بود به همین مقدار عمر هم نمی‏توانست باقی بماند. نتیجه اینکه حرف برخی از اطبا که گفته‏اند: عمر انسان از ۱۲۰ سال فراتر نمی‏رود، باطل است» (مفاتیح الغیب، ج ۲۵، ص ۴۲)
  3. حاصل اینکه اولا از آن جهت که علت وجود بخش به انسان خدای متعال (واجب الوجود) است و ثانیا از آن جهت که خود خداوند متعال دائمی است و زوالی در آن راه ندارد و ثالثا از آن جهت که هیچ موجودی توانائی مقابله با قدرت الهی و مانع شدن در مقابل اراده او را ندارد در نتیجه طول عمر یک انسان و بقای او کاملا معقول است یعنی خداوند باقی همانطور که می تواند عمر بشر را مثلا محدود به ۱۲۰ سال قرار دهد همانطور می تواند به عمر او افزایش بخشد و تا حدی که خویش مصلحت می داند بر آن بیافزاید.

با این همه بسیار جای تعجب است که برخی پدیده طول عمر را امری نشدنی و نا ممکن تلقی می نمایند.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.