مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

ویژگ های بارز امام خمینی

۴۳-۱

 

ویژگی های بارز امام خمینی(ره)
علمی
امام از هوش و استعداد سرشاری برخوردار بودند بطوریکه ایشان را در حوزهای مختلف علمی برجسته نشان داد. ایشان در زمینه فقهی، از جمله مجتهداد طراز اول به حساب می آمد. بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی علاوه بر فقاهت در علوم هیئت، فلسفه، حکمت و عرفان نیز دارای مهارتی ویژه و تخصصی کامل بود که در نزد اساتیدی همچون آیت الله شاه آبادی به دست آورده بودند.
اخلاقی
امام خمینی یک انسان ایده آل و آیینه تمام نمای مفهوم کامل خودشناسی به حساب می آمد. از نظر تهذیب نفس و خود سازی، از همان آغاز جوانی، علم و عمل را همراه نمودند. از نظر نظم و انضباط سرآمد بودند.
در تمام ابعاد مختلف چه اخلاق فردی و چه اجتماعی بسیار انسان وارسته بودند. مقام رهبری ایشان هرگز نتوانست مانع رشد فضائل اخلاقی در ایشان شود و او را مجذوب دنیای مادی قرار دهد به طوریکه در وصیت نامه خود می نوسند« با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا…» دنیا را وداع می کنند. این سخنان حاکی از این است که کوچکترین عُلقه ای به این دنیا نداشته اند.
امام امت بسیار ساده زیست بودند و هر کسی در محل زندگی ایشان حضور می یافت چیزی جز سادگی نمی دید. ایشان با آن همه وظایف سنگینی امامت امت، کارهای شخصی خود را در خانه خودشان انجام می دادند.
سیاسی
پس از فوت آیت الله بروجردی به گونه ای آشکارتر وارد صحنه ی سیاسی شدند. ایشان با آگاهی کامل از شرائط گذشته و حال به مبارزات سیاسی با رژیم پهلوی پرداختند و در لحظات حساس مانند قانون انجمن های ایالتی و ولایتی وارد میدان می شدند و برای مردم روشن سازی می کردند.
از ویژگیهای بارز زندگی سیاسی ایشان می توان فتوای تاریخی بر حرمت تقیه و وجوب اظهار حقایق نام برد. در مواضع خود صریح بودند و اهل سازش و سیاسی کاری با رژیم و پس از انقلاب با گروهای که به دنبال منافع خود بودند، نبودند. ایشان اولین کسی بودند که نظریه ولایت فقیه را از عرصه ی تئوری به عرصه ی عملی آوردند.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.