مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

ویژگی های رهبر جامعه اسلامی

۴۱-۱

 

ویژگی های رهبر جامعه اسلامی
سه. عدالت
بر خلاف بیشتر مکاتب مادی که ملاک مهم رهبری را تنها به دست آوردن رأی مردم و بعضا قدرت مدیریت می دانند، حاکم سیاسی در جامعه اسلامی علاوه بر داشتن شرایط گذشته، باید از عدالت برخوردار باشد.
حاکم اسلامی باید از صلاحیت و شایستگی های اخلاقی برخوردار باشد تا از جایگاه و امکاناتی که در اختیار دارد سوء استفاده نکند. دارای اغراض شخصی نباشد و از هواهای نفسانی به دور باشد و به دنبال اندوختن ثروتهای دنیوی نباشد.
ولی فقیه در جامعه ای اسلامی با از دست دادن عدالت به صورت خودکار از رهبری ساقط می شود. امام خمینی در این باره می فرماید:« اگر فقیهی یک مورد دیکتاتوری بکند، از ولایت می افتد.»(۱)
چهار. مدیر و مدبر
با توجه به ساختار پیجیده جامعه و جهان، رهبر جامعه اسلامی باید بتواند با تدبیر جامعه را اداره کند. به لحاظ مدیریت داخلی از آنجائی که قوای سه گانه تحت نظر اوست و فرماندهی کل قوا را در اختیار دارد با مدیریت سنجیده وصحیح هماهنگی لازم را بین آنها بر قرار بکند .
در بُعد جهانی هم با شناخت کافی از تحولات جهان و قدرتهای جهانی باید کشور را در سطح جهان مدیریت کند،و موقعیت کشور را در جهان درک کند تا بتواند در مواقع حساس تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.