مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

راهکار فرج امام زمان(عج)

مهدویت

حضرت صادق سلام الله علیه فرموده‌اند:

فَلَمَّا طَالَ‏ عَلَى‏ بَنِی‏ إِسْرَائِیلَ‏ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَکَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ یُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِینَ وَ مِائَهَ سَنَهٍ قَالَ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع “هَکَذَا” أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذَا لَمْ تَکُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ یَنْتَهِی إِلَى مُنْتَهَاهُ.(بحار الانوار ج۴ ص۱۱۸ چاپ بیروت)

هنگامی که عذاب بر بنی اسرائیل طولانی شد، چهل صبح به درگاه الهی “ضجه” و “گریه” کردند. پس خداوند به موسی و هارون وحی کرد که آنها را از ظلم فرعون نجات دهند. پس [به واسطه این دعا] خداوند ۱۷۰ سال از دوران عذاب آنها را از بین برد.
و سپس حضرت صادق سلام الله علیه فرمودند:
همینگونه شما نیز اگر عمل نمائید، خداوند فرج ما را خواهد رسانید و اگر چنین نکنید، امر به انتهای خود می‌رسد.

توضیح روایت:
بخش اول روایت درباره قوم بنی اسرائیل است که سالیان دراز زیر سلطه و شکنجه و اختناق شدید حکومت فرعون بسر می بردند.
در این بخش، امام صادق علیه السلام، توضیح می فرماید که بنی اسرائیل از ظلم و ستم فرعون به ستوه آمده و به درگاه الهی روی آوردند; نالیدند و دعا کردند تا اینکه خداوند متعال نیز درخواست آنان را اجابت فرمود و زمان درازی را که قرار بود حضرت موسی(ع) بعد از آن زمان به نجات بنی اسرائیل بشتابد از آنان برداشت و به حضرت موسی و هارون امر فرمود تا آنها را از ظلم و حاکمیت فرعون خلاصی بخشند و بدین ترتیب در اثر رو آوردن به درگاه الهی، استغاثه و درخواست از حضرت ربوبی، فرج و گشایش نیز به آنان رو آورد؛ زمانی دراز بر آنان تعجیل شده و جلو افتاد.

اما بخش دوم روایت: آنگاه امام صادق، علیه السلام، به بیان قسمت دوم حدیث پرداخته و می فرماید: «هکذا انتم لو فعلتم لفرج الله عنا»؛ همین طور شما [شیعیان و مسلمانان] هم اگر چنین کنید [و به درگاه خدا بنالید و دعا نمایید] خداوند به کار ما گشایش خواهد داد و فرج ما [خاندان] را خواهد رسانید. «فاما اذا لم تکونوا فان الامر ینتهی الی منتهاه» اما اگر این چنین نباشید، این امر (یعنی امر غیبت) تا آخرین لحظه مقدر خود طول خواهد کشید.

آری! پیر و جوان، کوچک و بزرگ، زن و مرد قوم بنی اسرائیل برای ظهور منجی خود به درگاه الهی ضجه زدند و از خداوند آمدن موسی را مسئلت کردند و خداوند ۱۷۰ سال را به بنی اسرائیل بخشید. آیت الله بهجت(ره) می فرمود دعا برای فرج حضرت لقلقه زبان ما شده است. آیا تا بحال خالصانه و مصرانه از خدا ظهور منجی را خواسته ایم؟!(قسمتی از مصاحبه حجت الاسلام مرتضی کریمی کارشناس حوزه مهدویت)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.