مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

رابطه دین با سیاست

۱۳-۱

رابطۀ دین با سیاست
همانطور که قبلا اشاره شد امام خمیتی(ره) فرمودند که :« والله اسلام تمامش سیاست است و اسلام را بد معرفی کرده اند. سیاست مُدن از اسلام سرچشمه می گیرد».(۱) در این جلسه ما دلائلی ارائه می کینم که اسلام نمی تواند از سیاست جدا باشد.
دلیل اول: هدف دین عبارت است از تامین سعادت دنیوی و اخروی انسان. و این میسر نمی شود مگر در صورتی که دین جامع باشد. البته این بدان معنا نیست که در تمام علوم و فنون از جمله فضایی، پزشکی وامثال اینها به طور مفصل قانون داشته باشد بلکه منظور آن است که خطوط کلی در سعادت انسان را تامین کرده باشد. با این تقسیر دیگر نمی شود گفت دین فقط مخصوص امور عبادی است و با مسائل اجتماعی کاری ندارد.
دلیل دوم:ضرورت تشکیل حکومت
دین اسلام در تمام ابعاد مختلف انسان دارای برنامه می باشد. حال اجرای کامل احکام و مقررات دین و در نتیجه وصول به اهداف آن جز با برقراری حکومت مبتنی بر دین امکان پذیر نیست. بهترین گواه بر دلیل ما تشکیل حکومت توسط پیامبر گرامی اسلام می باشد. پیامبر(ص) قضات نصب می کردند و سفیرانی می فرستادند.
بعضی از روشنفکران در توجیه تشکیل حکومت از جانب پیامبر(ص) را توجیه کردند به اینکه «پذیرش حکومت از پیامبر به خاطر اقتضاءات زمان بود».(۲) در جواب به طور اختصار می گوئیم آیا اقتضاء زمان غیر از این بود که پیامبر(ص) چون کاملا آشنا به قوانین دین بود عهده دار حکومت شد و حال هم باید کسی باشد که نزدیکترین فرد به پیامبر(ص) باشد.
۱.صحیفۀ امام،ج۱، ص ۲۷۰
۲.مجتهد شبستری در روزنامۀ خرداد

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.