مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

دیدگاه اسلام در نوع حکومت

۱۵-۱

 

دیدگاه اسلام
از دیدگاه اسلام می توان گفت که تشکیل حکومت الهی- مردمی می باشد. حکومت باید بر اساس دین باشد و ابتداءا از آن خداست و در طول آن این انسان است که به خلیفه اللهی می رسد و برای تشکیل آن مردم نقش به سزائی دارند به طوریکه اگر مشارکت نکنند شکل نخواهد گرفت لذا بسیاری از انبیا و جانشینان آنان موفق به تشکیل حکومت نشدند.
در مورد پیامبر اسلام(ص) هم این مطلب به وضوح نمایان است. ایشان در طول مدت سیزده سالی که در مکه مبعوث شده بودند موفق به تشکیل حکومت اسلامی نشدند و علت اصلی آن عدم پذیرش از سوی اکثریت مردم مکه بود .
پذیرش حکومت اسلامی به رهبری پیامبر(ص) از جانب مردم مدینه سبب تشکیل حکومت اسلامی شد. با رسیدن ندای آزادی بخش اسلام به مدینه دوازده نفر از آنان به نمایندگی از مردم آمدند به مکه و با پیامبر(ص) در «عقبه» ملاقات کردند و پس از آن پیمان بستند.
پس از بازگشت آنان و گسترش اسلام در اثر تبلیغ سال بعد عده ای بیشری به مکه رفتند که هفتاد و سه نفر از آنان مسلمان بودند و مسلمانان با پیامبر(ص) بیعت کردند. نکته جالب بیعت سخنان رد و بدل شده پیامبر(ص) با اینان بود. پیامبر پیمان گرفتند که از او محافظت کنند و آنان هم از رسول خدا خواستند که بعد از پیروزی نزد آنان بماند و به مکه برنگردد. و هر دو هم عملی شد.(۱)
تشکیل حکومت از پیامبر(ص) در مدینه و موفقیت آن یکی از بهترین دلائلی است بر تشکیل حکومت اسلامی در هر عصری.
برای مطالعه جزئیات دو پیمان و تشکیل حکومت پیامبر(ص) به تاریخ سیاسی اسلام ج۱ نوشتۀ رسول جعفریان و فرازهایی ازتاریخ پیامبر ایت الله سبحانی رجوع شود.
۱.تاریخ سیاسی اسلام، ج۱، رسول جعفریان،۳۸۴

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.