مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

حوزه اختیارات ولی فقیه

۴۲-۱

حوزه اختیارات ولی فقیه
در مورد اختیارات ولی فقیه سه نظریه مطرح است.
۱.حوزه اختیارات ولی فقیه در امور حسبی .
۲.حوزه اختیارت ولی فقیه در محدوده مجاز ولایت، اضطرار و حرج است.
۳. حوزه اختیار ولی فقیه در تمام اختیاراتی که پیامبر(ص) از جهت حکومتی دارا بود.
قائلین به نظریه اول خودشان در گروه می شوند. گروهی در امور حسبیه موارد محدودی را مثل حفظ مال غایب و صغیر و تصرف در مال محجورین به قدر ضرورت را معتقد هستند. اما عده ای دیگر موارد را وسیع تر از اینها می دانند و معتقدند شارع در عصر غیبت راضی به ترک و تعطیل امور اجتماعی و سیاسی مسلمین نمی باشد. اموری مانند حفظ مرزها و دفاع از کیان اسلامی و از این قبیل موارد را می شمارند.
بنا بر نظریه دوم، ولی فقیه در محدوده تشخیص ضرورت می تواند حکمی را جعل کند و به صرف مصلحت اندیشی نمی تواند حکمی صادر کند و اگر صادر کند همان قیاس و استحسان خواهد بود که مورد نهی قرار گرفته است.
صاحبان نظریه سوم، قائل به ثبوت ولایت برای فقیه در تمام شئون امت و امور مربوط به حکومت می باشند و تفاوتی بین اختیارات حکومتی ولی فقیه با پیامبر(ص) نمی دانند. فقهایی مانند صاحب جواهر و امام خمینی از معتقدان این نظریه هستند.
بنا بر نظریه سوم، در صورت نیاز جامعه به موضوعی و یا وجود مشکلی که قوانین عادی توانایی رفع و حل آن را ندارد ولی مصلحت اهمِ جامعه آن را اقتضاء می کند، چه به حد حرج و اضطرار برسد و یا نرسد ولی فقیه می تواند بنا بر آن مصلحت حکم صادر کند.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.