مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

جایگاه اکثریت در نظام اسلامی

۱۰-۱

جایگاه اکثریت درنظام اسلامی
محور و معیار در نظام اسلامی حق است که از خداوند سرچشمه می گیرد و در نظامهای بشری به ویژه غربی اکثریت می باشد.
البته در نظام اسلامی، در بعضی موارد و مراحل،«اکثریت» معتیر است و جایگاه خاص خود را دارد که همان تشخیص حق است نه تثبیت حق.
در نظام های مردمی معتقدند حق همان چیزی است که اکثر مردم می گویند و غیر آن حقی متصور نیست و تشخیص و تثبیت را یکی می کنند. ولی در نظام اسلامی حق را وحی الهی تبین و تثبیت می کند و در مقام اجرای حق، رای اکثریت کارساز است و گاهی در مواردی که تشخیص حق دشوار باشد و صاحب نظران با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، رأی اکثریت معیار است.
تفاوت اساسی اکثریت در نظام دموکراسی با اکثریت در نظام اسلامی در این است که در حکومت اسلامی، حق و قانون، پیش از اکثریت و مقدم بر آن است و اکثریت کاشف حق است نه بوجود آورندۀ حق؛ ولی در نظام دموکراسی و غیر دینی، اکثریت، پیش از حق و قانون، و به وجود آورندۀ آن است.(۱)
در نظام اسلامی در مسائل اجرایی، رأی اکثریت حجت است و با حضور و رأی آزادانه در سرنوشت خود سهیم هستند و برای رفع مشکلات و تأمین نیازهای خود، افرادی را وکیل می کنند.
۱.ولایت فقیه، جوادی آملی، ص ۹۱

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.