مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

تلفیق دموکراسی با سکولاریسم

۶۸

 

تلفیق دموکراسی با سکولاریسم
دموکراسی پس از عصر رنساس رفته رفته دچار تحولاتی شد. بزرگترین تحول دموکراسی همراه شدن آن با لائیسم بود. در این نوع دموکراسی دیگر دین در ادارۀ جامعه نقشی ندارد. در این شیوۀ حکومتی دین از سیاست جداست و قانون گذاران و مجریان حق استفاد از دین را ندارند.(۱)
دموکراسی آویخته شده با سکولاریسم از قرن نوزدهم رواج پیدا کرده و در حال حاضر در غرب شیوۀ رایج می باشد. در فرانسه بر اساس این شیوۀ حکومتی از ورود دختران باحجاب در موسسات دولتی جلوگیری می کنند. امروزه بجز بعضی از کشورها که عموما حکومت سلطنتی و استبدادی دارند به مانند بیشتر کشورهای عربی حوزۀ خلیج فارس، اکثریت کشورهای جهان به اصل دموکراسی غربی را در ادارۀ جامعه پذیرفته اند.
هدف دموکراسی غربی البته بنا بر گفتۀ خودشان، این است که مردم در ادارۀ جامعه و زندگی شخصی خودشان آزاد هستند و هیچ کس حتی دین هم نمی تواند برای سرنوشت مردم تصمیم گیری کند و از این حیث مردم کاملا آزاد هستند.
حال سوال اساسی ما از اینها این است که اگر در کشوری اکثریت مردم خواهان حکومت بر اساس دین بودند بنا بر گفتۀ شما که مردم تصمیم گیر اصلی هستند با تفسیر جدید شما از دموکراسی سازگار نمی باشد.(۲)
در جلسۀ آینده ما مواردی خواهیم آورد که با وجود رعایت دموکراسی، با آن مخالفت کرده اند پس معلوم می شود آنان به دنبال چیز دیگری هستند. تلفیق دمکراسی با سکولار
۱.برگرفته از نظام سیاسی اسلام، محمد جواد نوروزی، ص۱۵۶
۲. برگرفته از نظریه سیاسی اسلام،ج۱، محمد تقی مصباح، ص۲۹۴

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.