مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

اجر صبر در زمان غیبت

مهدویت

یکی از ویژگی های امامان معصوم در زیارت جامعه صبر آن بزرگواران در راه خدا در مقابل پیش آمدهای ناگوار بیان شده است. «وَ صَبَرْتُمْ عَلَی مَا أَصَابَکُمْ فِی جَنْبِهِ »(۱)

صبر حضرت مهدی (عج) هم جزو ویژگی های بدیهی آن بزرگوار است.

«به یقین محنت ها و بلاها و مصیبت های امام زمان(عج) در طول این همه قرن، هرگز قابل مقایسه با هیچ انسان دیگری نیست; زیرا نه تنها کثرت بلاها و طول زمان ابتلائات است که صبر و استقامتی والا می طلبد; بلکه نوع مسئولیت انسان هم در تعیین میزان استقامت و شکیبایی، تأثیرگذار است و حضرت مهدی(عج) امام زمان و حجت عالمیان و ولی همه مؤمنان و پدر و سرپرست همه شیعیان است.»(۲)

آیت الله بهجت می فرماید : «حضرت غایب(عج) عجب صبری دارند! با اینکه از تمام آنچه که ما می‌دانیم یا نمی‌دانیم اطّلاع دارد و از همه امور و مشکلات و گرفتاری‌های ما باخبر است …خدا چه صبری داده به حضرت غایب(عج) که هزار سال می‌بیند بر سر مسلمان‌ها چه بلاهایی می‌آید و خود آنها چه بلاهایی بر سر هم می‌آورند و همه را تحمّل می‌کند.»(۳)

شهید مصطفی چمران در کتاب بینش و نیایش درباره صبر امام عصر (عج) می گوید:« او به هیچ‏وجه از غیبت خود لذت نمی‏برد. او آسوده نخوابیده است. او نگران است. او ناراحت است. او خونریزی‏ها و جنایت‏ها و خیانت‏ها و ظلم و ستم‏ها و ناراحتی‏هایی که بر مردم و محرومین ومستضعفین عالم می‏گذرد، او همه را مشاهده می‏کند و رنج می‏برد و شکنجه می‏بیند. او می‏خواهد که هرچه زودتر ظهور کند و ریشه ظلم و فساد را از این عالم براندازد و عدل و داد را به جای آن برقرار کند.»(۴)

ما هم به عنوان شیعیان آن حضرت(عج)، در زیارت امین الله از خداوند متعال درخواست می کنیم که به ما در زمان نزول بلا که محرومیت از درک محضر آن بزرگواراست، صبر و شکیبایی عنایت فرماید.

«صابِرَهً عَلی نُزُولِ بَلاَّئِکَ »… (۵)

صبر کردن در زمان غیبت امام زمان (عج) بر چند گونه است:

١ . صبر بر طول غیبت، به این‌که از شتابزدگانی که به سبب طولانی شدن غیبت دل‌های‌شان قساوت می‌گیرد نباشد، که شتابزدگان در مورد امام علیه السّلام به تردید می‌افتند.

٢ . صبر کردن مؤمن بر آن‌چه از آزار و استهزاء و تکذیب و مانند آن‌ها از مخالفین خود می‌بیند. چنانچه امام حسین علیه اسلام می فرمایند:

«هر مؤمنی که در زمان غایب بودن امام دوازدهم، بر اذیت و تکذیب دشمنان صبر کند؛ به منزله کسی است که با کفار در خدمت رسول‌الله (ص) جهاد کرده باشد.»

٣ . صبر بر اقسام بلاها و محنت‌هایی که بر او وارد می‌شود، که بعضی از آن‌ها در آیۀ شریفه یاد گردیده که خدای تعالی می‌فرماید:

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ اَلْجُوعِ وَ. . . .

۴ . صبر بر آن‌چه از گرفتاری مؤمنین به دست معاندین و آزار مخالفین نسبت به ایشان می‌بیند، در صورتی که نتواند آن‌ها را خلاص کند و از ایشان دفاع نماید، که در این حال وظیفۀ او صبر و دعا کردن است. (۶)

منابع:

۱- فرازی از زیارت جامعه کبیره، مفاتیح الجنان

۲-ناپیدا ولی با ما انتشارات مسجد مقدس جمکران ص۹

۳-امام زمان عج در کلام اولیای ربانی صص۵۵-۵۴ به نقل از کتاب بهارانه ص ۱۰۲

۴-بینش و نیایش شهید دکتر مصطفی چمران ، بخش دوم انقلاب اسلامی یران در راه تحقق ظهور حضرت مهدی (عج)

۵-فرازی از زیارت امین الله ،مفاتیح الجنان

۸-موعود نامه(فرهنگ الفبایی مهدویت) مجتبی تونه ای صص ۴۵۲-۴۵۱

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.